Stevig pleidooi voor afschaffen tracklimits Formule 1: 'Gebakken lucht'
Tracklimits. Zelden hield iets de gemoederen meer bezig dan de Formule 1-coureurs die afgelopen weekeinde in Oostenrijk werden bestraft voor het met vier wielen overschrijden van de witte lijn.
De oplossing voor het ongeoorloofd buiten de lijntjes kleuren is volgens zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton simpel: afschaffen die regel. "We moeten gewoon van de baan af kunnen zonder dat we daar een straf voor krijgen."
Jan Lammers deelt die mening. "Waarom halen we die lijnen niet weg en laat je ze gewoon racen? Is de verf zo duur dat ze dat zonde vinden?", vraagt de voormalig Formule 1-coureur en huidig NOS-analyticus zich af.
Oplossing: grindbakken
Renger van der Zande weet nog wel een andere oplossing: grindbakken. "Je moet ervoor zorgen dat een coureur niet in de verleiding komt om te wijd te gaan", zegt de langeafstandsracer, die in Amerika twee keer de 24 uur van Daytona won.
"Als je in Amerika doet wat ze in Oostenrijk deden, ligt je auto doormidden. Daar is het asfalt, lijn, gras, muur. Daar kun je dat echt niet doen."
De wedstrijdleiding telde zondag op de Red Bull Ring 1.200 vermeende overtredingen, gemiddeld 1,1 per coureur per ronde. Die konden natuurlijk nooit allemaal tijdens de race worden beoordeeld.
Vijf uur na afloop van de door Max Verstappen gedomineerde Grand Prix van Oostenrijk werden nog twaalf straffen gepubliceerd, gevolgd door een aangepaste uitslag. Carlos Sainz zakte naar de zesde plek, Lewis Hamilton ging van zeven naar acht en Nyck de Vries van de vijftiende naar de zeventiende plaats.
Hamilton piepte het hardst
Hamilton was de coureur die zondag het hardst piepte over de boordradio als hij weer eens op de vingers werd getikt voor een gevalletje tracklimits. Een coureur mag drie keer straffeloos met vier wielen over de witte lijn, de vierde keer volgt een tijdstraf van vijf seconden. Herhaaldelijk vergrijp kan zelfs tot uitsluiting leiden.
Mercedes-teambaas Toto Wolff was zo klaar met het geklaag van Hamilton over tracklimits, dat hij zijn coureur over de radio tot de orde riep. "Iedereen heeft ermee te maken, ga gewoon racen."
Sommige coureurs lapten elkaar er zelfs bij. "Waanzinnig" , zegt Lammers "Iedereen zat maar te piepen en elkaar te verlinken. Het leek het schoolplein wel."
Nergens speelt het probleem van tracklimits zo als op de Red Bull Ring, vooral in de snelle bochten 9 en 10, die uitnodigen om ze lekker wijd te nemen. Van der Zande: "Het is typisch het probleem van Formule 1-circuits die zijn vernachelt en vanwege de veiligheid uitloopstroken en kerbstones hebben. Het probleem wordt eigenlijk bij de coureur neergelegd. Maar het zorgt alleen maar voor discussie en onduidelijkheid."
De internationale autosportfederatie FIA heeft de Oostenrijkse circuiteigenaren vorig jaar al gevraagd in die bewuste bochten grindbakken aan te leggen om het gedoe met tracklimits te voorkomen. Daar werd toen geen gehoor aan gegeven, omdat ook de MotoGP de Red Bull Ring op de kalender heeft en voor de veiligheid van de coureurs op twee wielen lange uitloopzones gewenst zouden zijn.
Ego-dingetje
Lammers: "Het is zo lastig voor een coureur. Voor je gevoel zit je nog binnen de lijn, maar in het echt blijk je eroverheen te zitten. Als je tracklimits afschaft, denk ik dat coureurs een halve meter wijder de bocht uitkomen. Wijder kan niet, want dan ga je over het gras of je komt op zo'n ribbelstrip en verliest snelheid. Tracklimits, het is gebakken lucht."
Rest de vraag waarom de FIA er niet meteen mee stopt. Angst voor gezichtsverlies, denkt Lammers. "Als je tracklimits afschaft, wordt het helemaal niet gevaarlijker, alleen maar heel duidelijk voor iedereen. Toegeven dat het een slecht idee was, is blijkbaar lastig. Het is misplaatste trots. Een ego-dingetje."