Rookie Piastri doet wat De Vries en Sargeant niet lukt: indruk maken in de Formule 1
Eerstejaars Oscar Piastri imponeert in de eerste seizoenshelft. De Australiër is van de drie rookies in de Formule 1 de enige coureur die dit jaar WK-punten heeft gescoord. Terwijl de teller bij de klasgenoten Nyck de Vries (AlphaTauri) en Logan Sargeant (Williams) nog steeds op nul staat, reed McLaren-rijder Piastri al twee keer in de punten.
Down Under dromen de Piastri-fans al van de wereldtitel. Het 22-jarige talent moet de derde Australische F1-wereldkampioen worden, na Jack Brabham en Alan Jones. "Mooi dat iedereen zo lovend is. Ik geniet van de complimenten, maar ik moet me eerst bewijzen en het waarmaken."
Je staat veertiende in de WK-stand. Ben je tevreden over je eerste maanden in de koningsklasse?
"Het gaat inmiddels vrij goed, maar honderd procent tevreden ben ik niet. Dat hoort bij dit beroep. Ik bepaal zelf of ik het goed heb gedaan. Coureurs zijn doorgaans zelf hun grootste critici. En ik was in het begin nog wat roestig. Vorig jaar was ik reserve en dan maak je weinig meters. Dat helpt niet als je streven perfectie is."
"We schoten als team matig uit de startblokken. De eerste races waren niet best, maar inmiddels is de auto door allerlei nieuwe onderdelen een stuk beter. We zijn nog lang niet snel genoeg, maar presteren inmiddels vrij solide. We weten precies wat er met deze auto haalbaar is en moeten dat optimaliseren. Eruit halen wat erin zit."
Insiders zeggen dat coureurs drie seizoenen nodig hebben om deze sport volledig te beheersen. Hoe steil is je leercurve?
"F1 is zeer gecompliceerd. De duivel zit in de details. Alles draait om finetuning. Je hebt niet binnen een paar rondjes door hoe je een auto snel maakt. Er gebeurt ongelooflijk veel achter de schermen. Met tientallen mensen zijn we bezig de auto's een fractie sneller te maken en foutjes weg te werken. Daar hebben de tv-kijkers en de fans op de tribune geen benul van. Zij zien alleen actie op de baan en inhaalmanoeuvres, maar F1 is veel meer dan dat."
"Ik moet beter worden in heel veel kleine dingetjes. Maar eigenlijk vind ik alle dingen die ik buiten de baan moet doen nog het moeilijkst. Verplichtingen met sponsors en media. Het vreet tijd en is heel anders dan in de lagere raceklassen. Al dat gedoe valt me zwaar. Racen tegen de snelste coureurs ter wereld is al pittig genoeg."
Je entree was tumultueus. Je was reserverijder bij Alpine, maar brak met die renstal na flirts met McLaren. Het duel werd beslist in de rechtbank. Hoe vervelend was die periode?
"Er was veel publicitair geweld. Ik heb geen trek om er eindeloos over te blijven praten. Alpine heeft me opgeleid en ik ben hen veel dank verschuldigd. Er waren wat misverstanden en dat leidde tot een vertrouwensbreuk. McLaren gaf me de mogelijkheid te debuteren in de F1. Alpine kon mij destijds die garantie niet geven."
"Ik heb voor mezelf gekozen en sta daar volledig achter. Vorig jaar heb ik geen enkele race gereden. Er was een kans dat me dat nogmaals zou overkomen. Een nachtmerrie. Na alle successen in de juniorklassen wilde ik snel door. Op de reservebank verlies je momentum."
Juli is de drukste F1-maand van het jaar. Je rijdt deze maand vier grand prixs. Geeft dat stress?
"Als je in je ritme zit, is het fijn om zo veel mogelijk kilometers te maken. Elke ronde telt voor een jonge coureur. We hebben al zo weinig trainingstijd. Je wil zo veel mogelijk in de cockpit zitten en ervaring opdoen."
"Wat de komende races nog leuker maakt: het is bekend terrein. Tot nu toe waren bijna alle circuits nieuw voor me, maar hier in Spielberg heb ik al eens gereden. Dat geldt ook voor de komende GP's: Silverstone, de Hungaroring en Spa-Francorchamps. Voorkennis is fijn. Garanties geeft het niet, maar je kunt sneller op zoek naar de limiet."
Max Verstappen en Red Bull Racing domineren het seizoen. Mercedes, Ferrari en Aston Martin vormen daarachter de subtop. Jullie strijden in de middenmoot. Zit er meer in?
"Iedereen ziet dat Max feilloos is. De andere topteams kunnen we alleen verslaan als er bij hen iets misgaat of bij slecht weer. Normaal gesproken vechten wij voor de laatste punten: achtste, negende of tiende. Natuurlijk willen we meer. De auto mist nog vermogen, maar er zit veel in het vat."
"Het gaat met kleine stapjes de goede kant op. Daar borduren we op voort. Mijn teamgenoot Lando Norris rijdt hier in Oostenrijk met verse updates; een week eerder dan gepland. Het team verdient daar een groot compliment voor. Er is veel geïnvesteerd: nieuwe mensen, een windtunnel en een simulator. Hopelijk gaan we snel oogsten."
Je scoorde je eerste WK-punten in eigen huis. Hoe bijzonder was het raceweekend in Melbourne?
"Ik werd geleefd, maar het was geweldig. Ik ben vlak bij het circuit opgegroeid en heb gecricket en gevoetbald op de plek waar nu de paddock is. De GP was nota bene mijn eerste autorace in Australië. Een jaar of zeven geleden reed ik voor het laatst in eigen land. Een kartrace. Ik heb trouwens altijd gereden met karts van Fernando Alonso. Mijn hele carrière heb ik met hem gewerkt. Nu race ik tegen hem. Heel cool, strijden met de grootheid zelf."
Piastri: "Op de startopstelling in Melbourne besefte ik hoe snel het is gegaan. In 2015 was ik er ook, als gridkid. Ik stond met de Russische vlag op de plek waar Daniil Kvyat zou starten, maar zijn auto begaf het al voor de race. Ik heb hem dus helemaal niet gezien. Het was bijzonder om iemand met de Australische vlag voor mijn auto te zien. Het bracht geluk. Punten scoren in je eerste thuisrace, dat maken heel weinig coureurs mee."