Leraren staken op 5 oktober om compensatie voor inflatie af te dwingen
Leraren op basis- en middelbare scholen in heel Nederland leggen op 5 oktober het werk neer. Ze willen meer loonsverhoging dan de vijf procent die de overheid nu biedt.
De vakbonden willen dat leraren minstens twaalf procent loonsverhoging krijgen vanwege de inflatie. "Om ons heen zien we dat allerlei sectoren veel hogere cao's afsluiten", zegt AOb-bestuurslid Thijs Roovers. "Met de lerarentekorten die er zijn, gaan we dit niet accepteren. We krijgen keihard te horen: nee, er komt niets bij, accepteer het koopkrachtverlies maar."
Vorig jaar juni kregen leraren in het basis- en middelbaar onderwijs een loonsverhoging van 4,75 procent en een eenmalige bonus van 500 euro.
Twee maanden daarvoor was al afgesproken dat basisschooldocenten er gemiddeld tien procent bij kregen om de loonkloof te dichten met de leraren in het voortgezet onderwijs. Dat was een akkoord dat losstond van de nieuwe cao.
Laten ons niet piepelen
In mei van dit jaar voerden de vakbonden ook al actie voor een loonsverhoging. Toen dreigde ze met een staking aan het einde van dit schooljaar of in september, bij de aftrap van het nieuwe jaar. Dat de staking op 5 oktober gepland staat, is volgens Roovers een tegemoetkoming. "De eerste weken zijn superbelangrijk, dan maak je afspraken en leer je elkaar kennen. We willen ze niet de dupe laten zijn van een staking. Daar zijn we soft in."
Volgens het AOb-bestuurslid bevindt het onderwijs zich in een spagaat, "want de overheid laat kinderen continu in de steek door niet te investeren in onderwijs. Ons beroep is daar te belangrijk voor, we laten ons niet piepelen", aldus Roovers.
Geen demonstratie
Het protest is een initiatief van de Algemene Onderwijsbond (AOb), de vakbonden CNV en FNV en de Federatie van Onderwijsvakorganisaties. De bonden weten nog niet hoe de stakingsdag eruit zal zien en wat er gebeurt in plaats van lesgeven. De leraren houden waarschijnlijk geen demonstratie op het Malieveld in Den Haag.
"Een landelijke manifestatie gaat geen effect hebben", denkt Roovers. "We moeten daar zijn waar de problemen mensen raken. In de eigen school of buurt. Misschien betrekken we ouders en leerlingen erbij."