Marc Marquez
NOS Sport

Wonderkind MotoGP worstelt richting Assen: valt Márquez niet zelf, dan zijn Honda

Zes wereldtitels in de koningsklasse van de motorsport in zeven jaar tijd. Na afloop van het seizoen 2019 leek het niet de vraag óf, maar wannéér Marc Márquez het record van Giacomo Agostini uit de boeken zou rijden. Acht wereldtitels veroveren leek makkelijk haalbaar, een kwestie van tijd. Als Márquez Márquez niet was geweest.

Want Márquez is ook een brokkenpiloot, een waaghals die altijd tegen de grens van het mogelijke duwt en er met regelmaat overheen gaat. Door valpartijen en blessures hebben de racefans de laatste jaren zelden nog dat wonderkind van weleer gezien.

Kan Marquez bij de TT van Assen komend weekend weer eens uit zijn eigen schaduw treden?

Wild, maar nagenoeg onverslaanbaar

De inmiddels 30-jarige Spanjaard stond in zijn jonge jaren al bekend als een wilde coureur. Hij was agressief in gevechten en was voor niets of niemand bang. Die houding leidde tot valpartijen, maar leverde ook veel succes op. Márquez werd wereldkampioen in de 125cc (voorloper van de Moto3) en de Moto2.

In zijn debuutseizoen in de koningsklasse pakte hij gelijk de wereldtitel. De combinatie van de Honda-motor en Márquez bleek nagenoeg onverslaanbaar. Zijn titelreeks werd alleen onderbroken door landgenoot Jorge Lorenzo en Yamaha in 2015, verder waren alle hoofdprijzen tussen 2013 en 2019 voor Márquez.

Door de coronapandemie werd het MotoGP-seizoen van 2020 uitgesteld. Tijdens de openingsrace in Spanje viel Márquez hard van de motor, waardoor hij een breuk in zijn arm opliep. Na een operatie probeerde hij bij de volgende race al terug te keren, maar tijdens de training ging het sturen zo moeizaam, dat de Spanjaard besloot niet van start te gaan. De schade aan zijn arm bleek zelfs zo groot, dat hij het hele seizoen moest uitzitten.

In 2021 miste hij ook nog de eerste twee grands prix. Hij keerde terug bij de race in Portugal. Het seizoen 2021 verliep wisselvallig, maar Márquez pakte wel drie zeges. Na een ongeval met een crossmotor in zijn vrije tijd moest hij de laatste twee races van het seizoen missen.

Dubbel zien

Het werd in 2022 allemaal nog erger. Na weer een val vroeg in het seizoen werd er diplopie vastgesteld: hij zag dubbel. Márquez moest daardoor in totaal acht wedstrijden vanaf de zijlijn toekijken.

De hoop dat het dit jaar beter zou worden, vervloog al in de eerste de beste race van het jaar in Portugal. De overmoedige Márquez viel en nam Miguel Oliveira met zich mee. De zesvoudig wereldkampioen moest drie races laten schieten. Toen hij terugkeerde, kreeg hij te maken met een zwaar tegenvallende Honda-machine.

Marc Marquez valt tijdens de Grand Prix van Duitsland

De instabiele voorkant van de Honda leidt tot veel valpartijen. Het dieptepunt was er afgelopen week in Duitsland, toen Márquez, nota bene recordhouder op de Sachsenring, vijf keer in één weekend ten val kwam en zijn vinger brak.

Voorafgaand aan de wedstrijd in Duitsland gaf Márquez aan klaar te zijn om alles te geven. "Ik maak me niet druk om een nieuwe blessure. Als je dat wel doet, ben je niet snel. Ik ben er klaar voor. Vorig jaar was ik dat niet, maar nu ga ik weer aanvallen. Ik rijd goed en voel dat ik er weer kan zijn. Maar het klopt dat ik soms over de limiet ga."

De coureur met nummer 93 is niet de enige die veel vraagt van zijn motor. Andere Honda-coureurs, Alex Rins en Joan Mir, zijn dit weekend beiden afwezig vanwege blessures.

De afgelopen seizoenen heeft er een wisseling van de wacht plaatsgevonden in de MotoGP. Na titels voor Suzuki en Yamaha heeft Ducati de zaakjes nu het beste voor elkaar. Vorig jaar werd Francesco Bagnaia de eerste kampioen voor de Italiaanse fabrikant sinds Casey Stoner in 2007.

Dit seizoen domineert Ducati het hele kampioenschap. Naast het fabrieksteam rijden er nog maar liefst drie andere teams met de Italiaanse motoren. De nummers 1, 2, 3, 4 en 6 in het kampioenschap rijden allemaal met Ducati-materiaal. Nummer drie Marco Bezzecchi en nummer zes Luca Marini doen dat zelfs met machines van vorig seizoen.

Vechten

Aan Márquez en Honda dus de taak om zich weer naar voren te vechten, zowel op als naast de baan. De kleine doorzetter is er klaar voor. "Ik wil in Assen het lastige weekend in Duitsland achter me laten. We hebben nog een race voor de zomerstop en het doel is om veel goede data te verzamelen voor de engineers, zodat ze de komende weken aan de slag kunnen."

"Dat is de focus voor dit weekend, We moeten kalm blijven en het weekend aanvliegen met een duidelijk plan."

Een weekend zonder valpartijen zou al een mooi begin zijn.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl