Miami wil shinen en entertainen, maar de F1-sterren ogen wat onwennig
Niet alleen Max Verstappen, maar ook Miami was gisteren de grote winnaar van de vijfde Formule 1-race van het seizoen. De tweede editie van de grand prix trok een recordaantal bezoekers en Florida ging dankzij indrukwekkende kijkcijfers wereldwijd coast-to-coast.
Of er echt elke dag de officieel minutieus getelde 90.000 toeschouwers waren? Dat is twijfelachtig, maar Miami ging het hele weekend viral. En dat was precies de bedoeling.
Het speciaal voor de F1 aangelegde circuit dat rond de thuishaven van American football-team Miami Dolphins slingert, herbergt alles wat de Formule 1-leiding ambieert.
Premium slaat de klok, inclusief de inmiddels beruchte nephaven (marina), waar fakejachten een comfortabele zitplaats bieden aan wie daar pakweg tienduizend euro voor over heeft. Het zeewater moet je erbij fantaseren en in het (echte) zwembad geldt een zwemverbod.
De faciliteiten bij het Hard Rock Stadium zijn hypermodern: alles is groot-groter-grootst aangepakt. Toch is lang niet iedereen dolenthousiast over het nog jonge F1-evenement. En dat komt niet alleen door de torenhoge prijzen van tickets en consumpties.
Gridcatwalk
Op papier kon het niet mis. De steracteurs, sporticonen, multimiljonairs, artiesten, topDJ's en influencers spatten van het scherm. Het hoofdprogramma - de race - leek wel een bijzaak. De organisatie had alles uit de kast gehaald om er een groots festijn van te maken. Dat lukte, maar de grand prix van Miami was net als de eerste editie in 2022 een schouwspel waarin uitgerekend de hoofdrolspelers wat onwennig acteerden.
Vooral de ronkende presentatie van de twintig coureurs pal voor de start van de race baarde opzien. Rapper en entrepreneur LL Cool J - bij de oudere fans nog bekend van de wereldhit 'I need love' - kondigde gewapend met spiekbriefje en loze kreten als 'make some noise' een voor een alle coureurs aan.
Als rocksterren flaneerden ze over de gridcatwalk: wereldkampioenen Max Verstappen, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, local hero Logan Sargeant en de overige 16 Formule 1-coureurs. "Leuk hoe ze dat hier aanpakken. Mooi dat het niet overal hetzelfde gaat", vond Nyck de Vries.
De Friese Alpha Tauri-coureur speelde in Miami geen rol van betekenis, maar genoot van de ambiance. "Nederlanders noemen dit blijkbaar poppenkast, maar verandering van spijs doet eten."
Andere coureurs voelden zich tijdens de ceremonie wat ongemakkelijk. "Het is persoonlijk. Sommigen houden ervan om in de schijnwerpers te staan. Ik niet", zei WK-leider Verstappen na de race. "Ik loop liever naar de auto. Helm op en rijden! Dat entertainment erbij hoort snap ik best, maar ik zit er niet zo op te wachten. Ik hoop niet dat we dit elke race zo gaan doen."
Verstappens teamgenoot Pérez uitte ook kritiek. "Ik vind het niet fijn. Het verstoort je voorbereiding." Tweevoudig kampioen Fernando Alonso ging nog verder. "Dat ze hier alle registers opentrekken is niet fair voor fans in andere landen. In Italië, Mexico, Japan en andere landen zijn ze ook gepassioneerd. We moeten iedereen wel gelijk behandelen en hetzelfde bieden."
Alex Albon van Williams had zich na het hele spektakel wel even achter zijn oren gekrabd. "We veranderen van coureurs in showbizzmannetjes", verzuchtte hij.
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton kon het juist wel waarderen. Logisch: de Mercedesrijder houdt van glitter, glamour, aandacht en mode. "Ik ben dol op de Verenigde Staten. Ik kom hier vaak en ben heel blij dat onze sport hier voet aan de grond krijgt. Het is goed dat de F1-top alles uit de kast haalt om publiek te trekken. Topentertainment hoort daarbij. Het gaat niet vanzelf."
Saaie race
Het contrast tussen het bombastische randprogramma en de race was pijnlijk groot. Het was vooral aan de inhaalrace van Verstappen te danken dat de incidentloze grand prix geen slaapverwekkende processie werd. Echt spectaculair werd het geen moment.
"Op Netflix is het een stuk spannender dan in het echt", oordeelde fan Chuck Winwood uit Orlando." Met een fleurig zonnehoedje van Verstappens Red Bull Racing en een vuurrood gezicht dook hij met zijn aanhang in de megafiles. "Dat mogen ze wel wat beter regelen. We hebben een dure parkeerplaats, maar het kost elke dag uren om erop en eraf te komen."
Met z'n vieren investeerden Chuck en aanhang in drie dagen een slordige vijfduizend euro in het raceweekend. "De auto is gratis, de rest niet. We hebben bezuinigd op de Ferrari-champagne bij de marina. 23 dollar per glaasje vonden we toch wat overdreven. Volgend jaar willen we naar Europa. Dat is inclusief vlucht betaalbaarder."
Miami is een Formule 1-race voor de happy few. Zelfs de 'marshals' langs de baan maakten er cynische grappen over. Toen een groepje journalisten tijdens de kwalificatie even onder een tribune de brandende zon wilde ontvluchten, vroeg de supervisor meteen tweeduizend dollar. "Een schijntje", grapte hij luidkeels. "Je ziet het hier veel beter dan op zo'n boot en je verbrandt niet."
Wie vindt dat de Formule 1 de plank misslaat met het entertainmentgeweld kan de sport beter de rug toekeren. Topman Stefano Domenicali is glashelder. "Het is onze taak om de fans te vermaken en de sport in de hele wereld populairder te maken." In de VS gaat dat koste wat kost lukken. Letterlijk. De derde Amerikaanse grand prix in 2023 is in Las Vegas en zal in alles Miami overtreffen.
Daarmee is de koek nog niet op. Er wordt al hardop gedacht over een vierde grand prix in Amerika. En Miami? De stad studeert al op de haken en ogen van een nachtrace. "We staan er voor open", gaf de circuitdirectie dit weekend toe. "Als het plaatje er in het donker beter uit ziet, moeten we het overwegen."