Duitse club laat fans gratis naar binnen om stadion weer vol te krijgen
Het is een droom voor alle voetbalsupporters: gratis naar de thuiswedstrijden van je favoriete club. De Duitse tweededivisieclub Fortuna Düsseldorf gaat kijken of dat kan en werkt.
Komend seizoen worden in eerste instantie de eerste drie wedstrijden van Fortuna Düsseldorf op eigen bodem vrij toegankelijk. Ook voor fans van de tegenstander. En uiteindelijk moeten zelfs alle duels gratis te bezoeken zijn.
"We slaan deze weg in voor onze fans en om de verbondenheid tussen de stad en de club te vergroten", zegt algemeen directeur Alexander Jobst van Fortuna Düsseldorf, waar de Nederlanders Jorrit Hendrix en Jordy de Wijs onder contract staan. "We danken ook onze sterke partners die voor ons een steun zijn in dit project."
45 miljoen euro
Jobst vertelt dat deze partners garant gaan staan voor een kapitaalinjectie van 45 miljoen euro voor de komende vijf jaar. Het geld is bestemd voor de ontwikkeling van de proftak van club, het stadion, investeringen in het vrouwenvoetbal, digitalisering en breedtesport.
De stad Düsseldorf is overigens ook gebaat bij de ontwikkeling van het stadion, aangezien de thuishaven van de club in 2024 vijf wedstrijden van het EK voetbal huisvest.
En dat op nog geen vijftig kilometer van de grens met Nederland, het buurland waar supporters van clubs in de eerste divisie steen en been klagen over de hoge tarieven.
Bij Helmond Sport vervloeken de fans de 'absurd hoge toegangsprijzen', want dat is een van de vele clubs waar ze zich vanwege de inflatie en de oplopende kosten genoodzaakt zagen de seizoenkaarten volgend seizoen weer wat duurder te maken.
En clubs als ADO Den Haag en Roda JC spelen op hun beurt in grote stadions, die amper voor de helft gevuld zijn. Zelfs in de eredivisie kampen clubs met dat probleem. Met name FC Utrecht en Vitesse, doorgaans vaste klanten in de play-offs om Europees voetbal, hebben een lage bezettingsgraad van hun stadion.
Extra krachten
Dat laatste probleem heeft ook Fortuna Düsseldorf, waar ondanks 29.500 toeschouwers gemiddeld (!) toch nog steeds bijna de helft van de beschikbare kaartjes onverkocht blijft. De club hoopt dat er met een vol stadion extra krachten loskomen bij de thuisploeg, in de jacht op een terugkeer in de Bundesliga.
Deel van het verdienmodel is dat er meer mensen naar het stadion komen en er meer wordt uitgegeven. En dat er via deze weg en andere initiatieven onderaan de streep nog meer geld voor de club binnenkomt dan nu het geval is.
Het lijkt een scenario dat elke club wel zou willen. De ontwikkelingen van dit project zullen dan ook nauwlettend worden gevolgd. Toch gaat een vergelijking met de situatie in de Nederlandse eerste divisie of zelfs eredivisie volledig mank.
Hoewel slechts actief op het tweede niveau, is Fortuna Düsseldorf qua stadion en achterban vergelijkbaar met een Nederlandse topclub. En niet onbelangrijk, de fanbeleving en regelgeving is in Duitsland heel anders dan hier.
Volledige dagbesteding
Uitjes naar het voetbal zijn daar bijna volledige dagbestedingen, wat het veel makkelijker maakt om supporters deel te laten nemen aan activiteiten rondom de wedstrijden.
En niet onbelangrijk is ook dat de financiële basis bij veel Nederlandse verenigingen veel smaller is dan bij de vele Duitse Traditionsvereine, zelfs als die op lagere niveaus actief zijn. Een experiment als dat van Fortuna Düsseldorf vormt daarom op dit moment een onverantwoord risico, zeggen ze bijvoorbeeld bij Roda JC.
Maar desondanks is het wel een initiatief waar ook Nederlandse clubs weer iets wijzer van kunnen worden, om het weer wat leuker te kunnen maken in de stadions.