Stakingen van de baan: akkoord over nieuwe cao streekvervoer
Vakbonden en werkgevers zijn het eens geworden over een nieuwe cao voor het streekvervoer. De werknemers krijgen in 27 maanden stapsgewijs 15 procent meer loon en een eenmalige uitkering van duizend euro.
Ook komen er maatregelen om de werkdruk te verlagen, zoals extra pauzes. En komt er een ouderenregeling. Die houdt in dat een werknemer die vanaf 63 jaar 60 procent werkt, 80 procent krijgt uitbetaald en 100 procent pensioen opbouwt.
Naast pauzes worden er de komende tijd nog meer afspraken gemaakt om de werkdruk te verlagen. Voor 1 september moeten die worden uitgewerkt en in december geïmplementeerd. "Roosterexcessen moeten eruit, en er moeten meer onderbrekingsmomenten in de dag komen om de benen te strekken", aldus CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi.
De vakbonden hebben maandenlang actiegevoerd om de werkgevers onder druk te zetten. Geregeld reden er twee of drie dagen per week nauwelijks bussen van bedrijven als Arriva, Keolis en EBS. Half maart werden de acties opgeschort omdat er weer werd gepraat. Nu er een cao-akkoord is, zijn nieuwe stakingen definitief van de baan.
'Rust voor reizigers'
Chikhi zegt "veel meer voorstellen" te hebben gehad dan waar nu op is uitgekomen. "Maar wij vinden dit voldoende om terug te brengen naar onze leden. Kijkend naar landen om ons heen behoort 15 procent loonsverhoging tot de betere cao's."
Leden mogen trots zijn op dit resultaat, zegt vakbond FNV, die ook heeft ingestemd met het onderhandelingsresultaat dat met werkgeversorganisatie VWOV is gesloten "Zij voeren alleen actie als het echt noodzakelijk is en dat was nu het geval."
VWOV-voorzitter Fred Kagie zegt dat er zeer intensieve gesprekken zijn gevoerd. "Dit resultaat betekent ook rust voor de reizigers en rust voor de medewerkers in onze sector."
Kostenplaatje
Volgens Kagie hebben de werkgevers en vakbonden elkaar uiteindelijk gevonden op de lengte van de cao van ruim 2 jaar. "Je hebt namelijk ook tijd nodig voor afspraken rondom de werkdruk want de kosten moeten worden verdeeld. Anders is zoiets niet op te brengen."
Op de vraag hoe die kosten zullen worden betaald, zegt Kagie in gesprek te willen met de overheid. "De afspraken die we hebben gemaakt, hebben we ook echt gemaakt. Maar het openbaar vervoer staat onder druk. En geld kan maar een keer worden uitgegeven."
Het akkoord moet nog worden voorgelegd aan de leden van vakbond. Onder de cao streekvervoer vallen zo'n 13.000 mensen.
Overigens is er nog geen akkoord over de cao multimodaal vervoer, waar zo'n 1300 buschauffeurs, conducteurs en machinisten onder vallen die werken bij Arriva (noorden en zuiden), Keolis (oosten) en Qbuzz (westen). De gesprekken voor die cao gaan volgende week verder.