Opnieuw een storing, Twitter maakt geen stabiele indruk
Afbeeldingen die niet worden geladen, linkjes die niet werken en TweetDeck dat kapot lijkt te zijn: het was gisteren opnieuw raak bij Twitter. Het sociale netwerk had voor de tweede keer binnen een week last van een storing. De instabiliteit van het platform is al langer een punt van zorg.
De storing van gisteren betreft een menselijke fout, schrijft de goed ingevoerde technieuwsbrief Platformer. Twitter is bezig om de gratis toegang tot zijn zogenoemde API af te sluiten. Met de API kunnen andere apps toegang krijgen tot diensten van Twitter. Partijen moeten daarvoor gaan betalen.
Een grote verandering dus, maar er was slechts één ontwikkelaar bij betrokken die alles in goede banen moest leiden.
Woede bij Musk
Deze ontwikkelaar maakte een configuratiefout, wat zou hebben geleid tot woede bij eigenaar Elon Musk. Op Twitter noemde hij de staat van Twitter "broos (zucht)". Of de medewerker nog in dienst is, is onduidelijk.
Ontwikkelaars zijn voor minder grote fouten ontslagen. Twitter had de hele ochtend nodig om het probleem op te lossen. "Dit gebeurt er als je 90 procent van het bedrijf ontslaat", zegt een bron tegen Platformer.
Musk zei op Twitter dat een "kleine verandering grote gevolgen heeft gehad":
Storingen bij sociale media komen al voor zolang ze bestaan. Dat geldt zeker voor de beginjaren van Twitter, waar bij elke nieuwe storing een walvis - de zogeheten fail whale - verscheen.
Twitter is op dat vlak weer in onrustiger vaarwater terechtgekomen. Recent zei Netblocks, een organisatie die internetstoringen bijhoudt, tegen The New York Times dat er de afgelopen maand vier storingen waren, tegenover negen in heel 2022.
Kennis verloren
Wat niet helpt, is dat Musk sinds zijn aantreden eind oktober duizenden medewerkers heeft ontslagen. Twitter had voor Musk nog meer dan 7000 werknemers, inmiddels is dat gedaald tot onder de 2000.
Bovendien is er veel waardevolle kennis verloren gegaan. De chaos waarmee de ontslagrondes gepaard gingen, maken het zo goed als onmogelijk om belangrijke zaken goed over te dragen.
De vrees is, zo zeggen bronnen tegen The New York Times, dat er op een bepaald moment niet genoeg medewerkers meer zijn om storingen op te lossen, of dat de kennis die daarvoor nodig is ontbreekt.
De storingen van nu zijn steeds beperkt gebleven tot maximaal enkele uren, maar wat als het langer duurt? Die zorg is in november al eens uitgesproken, toen er een uittocht van meer dan duizend medewerkers was.
Een écht grote storing die uren duurt - vergelijkbaar met een die het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp trof in 2021 - heeft zich nog niet voorgedaan. Het zijn eerder kleine schokken, die tot nu toe uiteindelijk weer opgevangen worden. De vraag is wel hoe lang dat vol te houden is.