Drie radio-dj's 3FM opgesloten in Glazen Huis, dit jaar weer op 'sapdieet'
In Amersfoort hebben drie dj's van 3FM zich laten opsluiten in het Glazen Huis voor de geldinzamelingsactie Serious Request. In tegenstelling tot vorig jaar mogen de diskjockeys tijdens de actie, die een week duurt, niets eten. Daarmee is de actie weer als vanouds.
Geïnteresseerd publiek kan dit jaar op alle momenten van de dag langskomen, waar de bezoekmogelijkheden vorig jaar nog beperkt waren vanwege corona.
Donaties
Sophie Hijlkema, Rob Janssen en Barend van Deelen werden om 12.00 uur opgesloten in het Glazen Huis. Daar draaien ze de komende week muziek die luisteraars tegen betaling kunnen aanvragen.
Het opgehaalde bedrag gaat naar de stichting Het Vergeten Kind, die zich inzet voor kinderen die opgroeien in een instabiele thuissituatie. Publiek kan ook op andere manieren geld doneren, zoals via een brievenbus die bij het Glazen Huis staat.
Het NOS Jeugdjournaal nam deze week een kijkje bij de voorbereidingen van Serious Request:
Vorig jaar werd Serious Request ook al in Amersfoort georganiseerd. Toen mochten de dj's tijdens de actie wel gewoon eten. Er werd dat jaar iets meer dan 2 miljoen euro opgehaald voor het Wereld Natuur Fonds.
Zonder eten, met een 'sapdieet' en met publiek ziet de Glazen Huis-editie van dit jaar er weer hetzelfde uit als de edities van vóór 2018. In dat jaar besloot 3FM de stekker uit de actie te trekken. In plaats daarvan trokken dj's te voet door het land om geld in te zamelen voor een goed doel. Die wandelacties brachten echter minder op dan het Glazen Huis, dat vorig jaar in een iets uitgeklede vorm terugkeerde.
Marktaandeel
Radiozender NPO 3FM heeft lange tijd te maken gehad met dalende luistercijfers. Vorig jaar had de publieke zender zo'n 2,2 procent van de markt in handen, de helft minder dan vijf jaar daarvoor en nog slechts een kwart van het 3FM-marktaandeel in 2012.
De laatste maanden neemt het marktaandeel van de zender weer iets toe. In de periode september tot en met oktober had 3FM een marktaandeel van 2,6 procent, een stijging van 0,4 procentpunt dus ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. De website Radiofreak meldde begin deze maand dat vooral het ochtendprogramma van de zender in de lift zit.