Jamie Chadwick, drievoudig kampioen in de W Series
NOS Sport

Grote plannen met nieuwe raceklasse: 'Over paar jaar een vrouw in de Formule 1'

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

Zeven raceweekenden, 21 races, vijf teams met vijftien auto's en vijftien vrouwelijke coureurs. Dat is de essentie van de zogeheten F1 Academy, die in Abu Dhabi is gelanceerd door Formule 1-topman Stefano Domenicali. De nieuwe raceklasse moet jonge vrouwen klaarstomen voor de sprong naar Formule 3, Formule 2 en uiteindelijk de koningsklasse van de autosport: F1.

"Ik ga mijn vingers niet branden aan een jaartal en het zal nog zeker enkele jaren duren, maar er komt een vrouwelijke Formule 1-coureur. En we willen dat dat zo snel mogelijk gebeurt", verzekert Domenicali. "Het is een kans voor jonge vrouwen om te groeien. Dit is een goed startpunt en de timing is goed. De wereld is er klaar voor. We willen allemaal de diversiteit bevorderen."

Domenicali draait er niet omheen: een vrouwelijke F1-coureur kan een marketingkanon zijn. "Uiteindelijk willen we hier als Formule 1 ook van profiteren. Het is voor ons een investering. Ik verwacht dat F1-teams zich hier ook mee gaan bemoeien. We gaan in de toekomst zien dat vrouwen via dit programma doorstromen naar de F1-grid."

Formule 1-directeur Stefano Domenicali

Gebrek aan investeerders was onlangs de nekslag voor dat andere initiatief rond vrouwen in de autosport: de W Series. De raceklasse - met de Nederlandse Beitske Visser als een van de boegbeelden - moest het seizoen dit jaar voortijdig afbreken vanwege geldgebrek. Het is nog onduidelijk of de W Series een doorstart kan maken.

Domenicali geeft de W Series een compliment voor de pioniersrol. "Ze hebben het goed gedaan. We willen hen ook niet vervangen; het is een toevoeging, een tweede mogelijkheid om meisjes naar onze sport te trekken. Ik denk niet dat het elkaar bijt. Wij mikken op een jongere doelgroep en zullen de W Series ook blijven helpen waar mogelijk."

De man die de vrouwenacademie gaat leiden, heet Bruno Michel. De Fransman bestuurt ook de opstapklassen Formule 2 en Formule 3 en lijkt de aangewezen persoon om een vrouw richting de Formule 1 te lanceren. "Ik geef mezelf twee à drie jaar de tijd om een vrouw in de Formule 3 te krijgen die echt vooraan mee kan."

Fabeltje

"Geen veldvulling, maar echt coureurs die klaar zijn om met de mannen te duelleren. Daarom geven we ze heel veel tijd om ervaring op te doen. Er komen vijftien testdagen. We zorgen dat ze veel kilometers maken, zodat ze echt een kans krijgen en een goede basis leggen."

De minimumleeftijd om deel te nemen aan de nieuwe opleiding en raceklasse is zestien jaar. Michel benadrukt dat vrouwelijke talenten momenteel geen schijn van kans maken tegen mannelijke leeftijdgenoten. "Er zitten nu jongens in de Formule 4 die zestig dagen per jaar racen en testen. Geen enkele vrouw krijgt zoveel tijd. Een vrouwelijke coureur van 20 jaar oud heeft nu vaak de ervaring van een 14-jarig mannetje. Dat willen we veranderen."

Dat vrouwen fysiek tekort komen voor de Formule 1 is volgens Michel een fabeltje. "Uiteraard is dat grondig geanalyseerd. We hebben acht vrouwen getest in een F3-auto. Niemand klaagde dat het sturen te heftig was of zo. Misschien moeten ze in de sportschool iets gerichter trainen op het remmen, maar het is zonder meer te doen."

De 1.59 meter lange Japanse F1-coureur Yuki Tsunoda (AlphaTauri) is volgens Michel het levende bewijs dat een getraind vrouwenlichaam sterk genoeg is voor de Formule 1. "Yuki was in de Formule 3 veel kleiner en fysiek zwakker dan de meeste vrouwen. Dat is echt geen issue."

Nederlandse renstal

De plannen en de woorden zijn groots en de kapitaalkrachtige Formule 1 financiert het experiment, maar wie denkt dat de jonge vrouwen in F1-weekenden hun opwachting mogen maken, heeft het mis. "We gaan wel op F1-circuits racen, maar niet tijdens grand prix-weekenden", vertelt Michel. "Misschien dat we het eenmalig een keer kunnen integreren, maar in F1-weekenden is te weinig tijd voor ons. Terwijl het juist cruciaal is dat we meters maken."

Een van de vijf deelnemende renstallen komt uit Nederland. MP Motorsport uit Westmaas heeft zijn sporen al verdiend in de Formule 2 en Formule 3 en breidt het portfolio volgend jaar uit met de nieuwe F1 Academy. Teammanager Sander Dorsman kan nog niet toelichten waarom MP Motorsport de stap zet. "Dat kan pas in de loop van het weekend. We moeten eerst nog wat contracten tekenen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl