Verstappen breekt Formule 1-record in Mexico met veertiende zege dit jaar
Max Verstappen heeft opnieuw Formule 1-geschiedenis geschreven: in Mexico boekte hij zijn veertiende overwinning van het seizoen.
De Red Bull-coureur begon van poleposition en kwam geen moment in de problemen. Lewis Hamilton werd op ruime achterstand tweede, vlak voor Verstappens teamgenoot Sergio Pérez.
Met veertien zeges overtreft Verstappen Michael Schumacher (2004) en Sebastian Vettel (2013), al bestond de Formule 1-kalender in die jaren uit minder races dan het huidige aantal van 22.
"Ongelooflijk, veertien zeges", zei Verstappen direct na de finish. "Wat een geweldig seizoen." De 25-jarige coureur zal ook de resterende twee races van het seizoen moeten winnen om ook procentueel Schumacher voorbij te steken.
Het draait in de laatste races van het seizoen vooral om dit soort statistieken, want de kampioenschappen bij de coureurs en constructeurs zijn al in het voordeel van Verstappen en Red Bull beslist.
In Mexico boekte de superieure Oostenrijkse renstal zijn negende zege op rij. Daarmee werd de eigen recordreeks uit 2013 geëvenaard. Was destijds Vettel daar in zijn eentje verantwoordelijk voor, nu kwamen van de negen zeges er acht op het conto van Verstappen, terwijl zijn teamgenoot Pérez in Singapore won.
De Mexicaan had het feest voor Red Bull compleet kunnen maken door voor eigen publiek naar de tweede plaats te rijden, maar hij slaagde er niet in om het kleine gat naar Hamilton te dichten.
Verstappen behoudt leiding bij start
Verstappen begon van pole op de Autodromo Hermanos Rodriguez, waar de eerste bocht pas op 900 meter ligt. De Red Bull-coureur hield de twee achter hem gestarte Mercedessen op dat eerste lange rechte stuk achter zich.
Hamilton had een betere start dan George Russell en haalde zijn teamgenoot in. Russell viel zelfs terug van de tweede naar de vierde plek, want in de eerste bochtencombinaties schoof ook Pérez hem voorbij.
Daarna reed Hamilton rondenlang op anderhalf tot twee seconden achter Verstappen, terwijl de rest van het veld al snel op grote achterstand werd gezet. Na 26 ronden kwam de Brit aan de leiding, toen Verstappen zijn eerste pitstop maakte en terugviel naar de derde plek.
De Limburger klaagde over de boordradio over problemen met schakelen, maar heroverde in de 34ste van de 71 rondes wel weer de leiding nadat eerst Hamilton en daarna Russell een pitstop hadden gemaakt.
Harde banden versus medium
Na die pitstops reden de auto's van Mercedes op harde banden, terwijl de twee Red Bulls voor medium hadden gekozen. Doordat die banden sneller slijten, leek Mercedes in het voordeel. Het tegendeel bleek het geval, want Hamilton en Russell konden op hun harde band het door hen gewenste tempo niet halen.
Verstappen pakte een voorsprong van ruim tien seconden, in een race die lange tijd zonder incidenten verliep. Dat veranderde toen McLaren-coureur Daniel Ricciardo in de strijd om de elfde plaats tegen de zijkant van de AlphaTauri van Yuki Tsunoda reed.
De Japanner werd de eerste uitvaller van de race. Hij haalde op eigen kracht de pitstraat, waardoor er geen safetycar hoefde te komen. De sanctie voor Ricciardo bedroeg een tijdstraf van tien seconden. In de slotfase moest ook Fernando Alonso, die op puntenkoers lag, opgeven met een motorprobleem in zijn Alpine.
Dat leidde vijf rondes voor het einde tot een virtuele safetycar, maar de voorsprong van Verstappen was zo groot dat zijn veertiende overwinning van het seizoen ook hierdoor niet in gevaar kwam.