Een scooter kwam in de nacht van 5 op 6 mei in botsing met een auto, twee tieners kwamen daarbij om het leven
NOS NieuwsAangepast

OM eist 10 jaar cel tegen verdachte dodelijk verkeersongeluk Alblasserdam

Hij was "een moordenaar" en het was absurd dat hij zijn rijbewijs nog had na meer dan vijftig verkeersboetes in vier jaar. De nabestaanden van twee jonge vrouwen die begin mei werden doodgereden door een notoire wegpiraat draaiden er vandaag in de rechtszaal in Dordrecht niet omheen. Het Openbaar Ministerie eiste tien jaar cel en tien jaar rijontzegging tegen de 24-jarige man, in een zaak die volgens slachtoffers- en verkeersorganisaties het zoveelste argument is om recidivisten op de weg harder aan te pakken.

Terug naar de nacht van 5 op 6 mei: de 18-jarige Ilse en de 19-jarige Esmée reden na een filmavondje op hun scooter op de kruising van de Edisonweg en het Molenpad in Alblasserdam. Vervolgens werden de vriendinnen vanuit het niets vol geschept door een kleine, zilverkleurige auto. Esmée overleed ter plekke. Ilse raakte zwaargewond en bezweek later in het ziekenhuis aan haar verwondingen.

Uit technisch onderzoek van de politie bleek dat de bestuurder van de auto, de 24-jarige Abdelghafour el B. uit Papendrecht, onder een stoplicht door was gereden dat al bijna drie minuten op rood stond. Hij reed daarbij ook nog eens twee tot drie keer harder dan de toegestane snelheid, die vanwege werkzaamheden 30 kilometer per uur was.

52 verkeersovertredingen

"Hij gebruikte zijn auto als een wapen", zei de officier bij de bekendmaking van de aanklacht tegen El B.: dubbele doodslag. Zijn advocaat vond dat te zwaar en gaf verschillende argumenten waarom volgens hem de normale maximumsnelheid van 80 kilometer per uur gold. "Dan blijft één verkeersfout over, het door rood rijden. Het is een ongewild verkeersongeval."

El B. toonde vandaag berouw voor de rechters; hij vond het "vreselijk" wat er was gebeurd, maar had het gevoel dat hij "wel normaal" reed en hij dacht een oranje verkeerslicht te hebben gezien.

De zaak kreeg een extra lading bij een pro-formazitting in juli. Daar zei de officier dat El B. liefst 52 verkeersovertredingen achter zijn naam had staan in ruim vier jaar tijd. Die overtredingen liepen uiteen van rijden door een rood kruis boven de weg, rijden over de vluchtstrook, geen voorrang geven aan voetgangers op een zebrapad en te hard rijden in de bebouwde kom.

Op dezelfde dag van het ongeluk kwamen bij een schietpartij bij een zorgboerderij in Alblasserdam twee mensen om het leven en raakten er twee zwaargewond. De burgemeester toen sprak van een "gitzwarte dag":

'Gitzwarte dag, Alblasserdam is in shock'

Het was allemaal niet voldoende om El B. zijn rijbevoegdheid te ontnemen. De meeste overtredingen waren lichtere zogenoemde Muldergedragingen en werden daarom afgedaan met boetes. Dergelijke overtredingen worden niet geregistreerd. Marloes van Kessel, van het parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie, noemt de zaak daarom "ontzettend triest, maar het strafrecht kan dat helaas niet voorkomen".

Roy Heerkens, woordvoerder van Slachtofferhulp Nederland, ziet dat graag veranderen. "Je moet hier toch scherper naar kijken. Dit kan gewoon niet en hier had gewoon eerder ingegrepen moeten worden. Je moet op een gegeven moment een patroon zien. 52 overtredingen in korte tijd geven aan dat er toch sprake is van gevaarlijk rijgedrag", zegt hij.

In zo'n geval moet dat volgens Heerkens kunnen leiden tot ontzegging van de rijbevoegdheid. "Hoe je dat doet, laten we graag aan de deskundigen."

Hogere boetes

Nelly Vollebregt, voorzitter van de Vereniging Verkeersslachtoffers, omschrijft de zaak in Alblasserdam als "een uitstekend voorbeeld waarbij het ongelofelijk is misgegaan". Ze noemt het "te bizar voor woorden" dat El B. met zo veel boetes nog de weg op mocht.

"Dit zijn ook de mensen die meer ongelukken veroorzaken", aldus Vollebregt. "Daar is onderzoek naar gedaan."

We moeten niet boetes bij elkaar optellen en wachten tot iemand een ongeluk veroorzaakt", zegt Vollebregt in onderstaande video:

'Verdubbel boetes van veelplegers in het verkeer'

Ook Veilig Verkeer Nederland wil extra maatregelen voor "notoire verkeersovertreders". Maar volgens woordvoerder Rob Stomphorst zijn sommige mensen "nergens gevoelig voor". Stomphorst: "Die gaan gewoon door. Ook als je hun auto in beslag neemt of rijbewijs afpakt. Dan zitten ze binnen de kortste keren weer in een andere auto." Daar ligt een taak voor de politie, zegt hij. "Want de subjectieve pakkans, het gevoel dat de politie meekijkt, is in Nederland te laag, vinden wij."

Vollebregt van de Vereniging Verkeersslachtoffers benadrukt de toegevoegde waarde van een zogenoemd rijbewijsslot. Via zo'n slot is de auto niet te starten zonder geldig rijbewijs. Volgens haar is de regelgeving in Nederland er nu te veel op gericht dat een persoon op een gegeven moment uit zichzelf beterschap toont. "Maar er is nu een te grote groep die hufterig gedrag vertoont en die lak heeft aan iedereen. De les uit deze zaak is dat we dit nu eindelijk eens moeten aanpakken."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl