Boegbeeld Leerdam bouwt bij Jumbo aan nieuwe basis als schaatser, merk en persoon
Als Jutta Leerdam de zwart-gele Jumbo-Visma-kleding aantrekt, voelt het alsof ze er al jaren in traint. "Het went echt snel. Als ik dat pak zie, denk ik: dat hoort bij mij."
Leerdam maakte afgelopen zomer de overstap van het door haarzelf opgezette Worldstream naar Jac Ories Jumbo-Visma. Een overgang die ze als soepel omschrijft. "Ik heb het heel leuk met iedereen en heb een klik met Jac. Het voelt heel natuurlijk en goed."
Maar soms kijkt Leerdam om zich heen, wanneer een trainingssessie moeizaam op gang komt. "Dan zeg ik: oké, hup, wanneer gaan we beginnen? En dan zegt niemand wat", klinkt ze verwonderd.
De rol overnemen
De mannen in de sprintploeg krijgen het te horen van de enige vrouw in hun midden. "Merijn (Scheperkamp, red), ben jij de leider?", vraagt Leerdam dan uitdagend. Of ze denkt: Thomas (Krol, red.), je bent olympisch kampioen, pak die leiding."
"Er moet gewoon af en toe een beetje pit in, maar ik wil ook niet gelijk degene zijn die zegt: let's go, we gaan hierheen of daarheen. Ik ben van nature een leiderstype, maar wel de enige vrouw in de mannen-sprintploeg. Als ik het gevoel heb dat ik die rol over kan nemen, zal ik het doen, maar nu nog niet."
Bekijk hieronder de reportage van Robbert de Rijk met Leerdam vanuit het Zuid-Duitse Inzell:
Het is ook best een overgang. Van middelpunt en uithangbord van haar eigen ploeg naar het zoeken van een rol en positie in een bestaand collectief. Bij Worldstream ging alle aandacht uit naar haar. En dus kwam ook alle druk op Leerdams schouders terecht.
"Als we nog een sponsor nodig hadden, kreeg ik letterlijk te horen: je moet aan het begin van het seizoen gelijk presteren, anders komt er geen nieuwe sponsor en hebben we een begrotingstekort. Maar toen ging het ook goed. Dus ik weet: met meer druk kan ik ook heel goed presteren. Dat heeft zelfvertrouwen gegeven."
'Vrijheid om me te ontwikkelen'
In het voorjaar 2020 vertrok ze met haar toenmalige vriend Koen Verweij bij Reggeborgh, na het behalen van de wereldtitel op de 1.000 meter.
Een sprong in het diepe, maar wel een sprong die haar veel heeft gebracht. "Als ik dat niet had gedaan, als ik niet mijn eigen team had opgezet, had ik niet gestaan waar ik nu sta. Ik heb veel veranderd in mijn carrière en daar heb ik veel van geleerd."
Bij Jumbo-Visma wil ze een volgende stap maken, op alle vlakken in de drie-eenheid die ze schetst. "Ik heb hier de vrijheid om mezelf als merk, als persoon en als schaatser te kunnen ontwikkelen."
Sinds die eerste WK-titel staat Leerdam op het ijs aan de wereldtop. Ze pakte in februari van dit jaar olympisch zilver op de 1.000 meter en werd daarna ook nog wereldkampioen sprint. Al tijdens de Spelen werd ze benaderd door Jumbo, eind april was de overgang een feit.
"Ze waren enthousiast over mij als schaatser en ze zagen nog veel potentie. Na de eerste trainingen en testen zei Jac: ik denk dat er nog veel meer rek in zit dan ik al dacht. Het is fijn dat ze dat vertrouwen hebben, dan kan het alleen maar harder gaan."
Sportief én commercieel
Sportief gezien was Leerdam er vrij snel uit met Orie, het duurde wat langer voordat alle commerciële puntjes op de i waren gezet.
Voor Leerdam was het belangrijk ook zichzelf te kunnen blijven profileren, zoals ze dat de laatste jaren onder meer doet op Instagram, voor inmiddels 3,3 miljoen volgers. En als een van de gezichten van modehuis Dior.
Dat ze ook vanwege die commerciële waarde al op 23-jarige leeftijd als een boegbeeld naar Jumbo-Visma is gehaald, ziet ze als "een mooie win-winsituatie".
"Ik ben niet alleen schaatser, ik kan ook nog iets anders meebrengen. Ik zie dat niet als extra druk of iets negatiefs. Ze zien een meerwaarde in mij, op verschillende vlakken. En ik kan ook nog eens keihard schaatsen, dat staat voor mij centraal."
'Alleen maar een compliment, toch?'
Alle extra aandacht die ze krijgt, en die ze geeft aan haar volgers op sociale media, leiden haar niet af. "Natuurlijk sta ik altijd onder druk van het publiek, de media, de mensen om me heen. Maar ik leg mezelf ook heel veel druk op, dus ben sowieso al streng voor mezelf. Ik kan het er wel bij hebben."
Ze geniet ervan steeds meer meisjes en vrouwen te zien met de voor haar zo kenmerkende zwarte eyeliner. "Alleen maar een compliment, toch?"
Media-aandacht was er afgelopen zomer ook toen er een einde kwam aan haar relatie met Verweij. "Iemand zei: je hebt de voordelen van de media, dan moet je ook de nadelen ervan ervaren. Dat zie ik nu een beetje, maar ik zie het niet heel erg als een nadeel."
Een schaatsseizoen beginnen zonder Verweij aan haar zijde is "wel heel erg wennen en anders". "Hij gaf me veel zelfvertrouwen, voor mijn carrière is hij altijd heel goed geweest."
'Moet een nieuwe basis bouwen'
Al voelt ze zich nog zo thuis bij Jumbo, makkelijk is het lang niet altijd. "Mijn hele basis is soort van weg en ik moet een nieuwe basis bouwen. Ik ben heel vaak heel vrolijk, maar ik heb af en toe ook wel moeilijke momenten. Mijn leven vorig jaar zag er heel anders uit dan het er nu uitziet. Ik heb een nieuw team en niet meer de relatie waar je alles mee deelde."
"Maar ik focus me om alles uit mezelf te laten komen. Alle veranderingen hebben me gebracht tot waar ik nu ben. Er komen ook echt nog wel veranderingen, maar ik wil altijd teruggaan naar mezelf. Dat ik hard rijd en dat dat door mezelf komt, dat moet het ultieme gevoel zijn."