Zomer op Schiphol
NOS NieuwsAangepast

Schiphol maakt winst in eerste halfjaar 2022

Schiphol heeft afgelopen half jaar zo'n 65 miljoen euro winst gemaakt. In de eerste helft van vorig jaar had de luchthavengroep nog 140 miljoen euro verlies geleden.

Het bedrijf zegt de resultaten onder meer te danken aan de terugkeer van reizigers, goede resultaten uit investeringen en de overheidssteun die het bedrijf heeft ontvangen.

Het aantal passagiers is in de eerste helft van dit jaar met 359 procent gestegen tot ruim 27 miljoen. Dat zijn er ruim vier keer zoveel als vorig jaar, toen er door corona minder gevlogen werd. Wel zijn het er nog altijd zo'n tien miljoen minder dan vóór corona, in het eerste halfjaar van 2019. Voor het gehele jaar verwacht Schiphol tussen de 51 en 55 miljoen reizigers te ontvangen.

Schiphol Group doet het dus beter, maar is nog lang niet terug op het niveau van voor de coronajaren. Of het herstel verder doorzet is volgens Schiphol ook onzeker. De luchthavengroep gaat ervan uit dat onzekerheden als inflatie en een mogelijke recessie voor de rest van 2022 blijven bestaan.

Compensatie

Daarnaast kampt het bedrijf met personeelstekort op de luchthavens. Het tekort aan bijvoorbeeld beveiligers en bagagepersoneel heeft afgelopen maanden tot lange wachtrijen, geschrapte vluchten en verloren koffers geleid. Als gevolg daarvan gaat Schiphol Group reizigers compenseren voor de vertragingen die ze hebben opgelopen.

Schiphol-topman Dick Benschop daarover: "Tot nu toe hebben we 2600 claims binnengekregen. Zo'n 200 per dag. Voor de eerste tien claims hebben we gisteren de betaalopdracht uitgedaan, die mensen krijgen vandaag geld. Dat willen we allemaal goed en snel doen." Hoeveel miljoen euro's Schiphol daarvoor uittrekt, wil of kan het bedrijf niet zeggen.

Om het personeelstekort op te lossen heeft het bedrijf twee banenmarkten georganiseerd en een nieuw sociaal akkoord gesloten met vakbonden FNV en CNV. De onderneming probeert in de krappe arbeidsmarkt nieuwe werknemers te lokken en bestaande te behouden met betere arbeidsvoorwaarden en het geven van twee toelages.

Blikken beveiligers

Had Schiphol - nu er toch winst is gemaakt - niet miljoenen euro's extra moeten uittrekken voor meer beveiligers? "Zo simpel is het niet. Het is geen geldkwestie", aldus topman Benschop in een toelichting. "We hebben hard mensen geworven, in alle hoeken en gaten van de arbeidsmarkt gezocht. Maar dát is de beperkende factor, niet het geld."

De beveiligingsbedrijven op Schiphol hebben inmiddels 200 nieuwe mensen in dienst genomen, maar er staan nog 300 vacatures open.

Volgens Benschop wordt ook geprobeerd om mensen met een contract meer uren per week te laten werken. Of Schiphol ooit de beveiliging weer helemaal in eigen hand houdt - en stopt met uitbesteden - wil Benschop niet zeggen. "Met de beveiligingsbedrijven zijn we in gesprek over de toekomst."

Koffers zoek

Het probleem van de koffers zonder eigenaar is nog niet verdwenen. Benschop: "We zetten tientallen mensen in om de koffers weer bij de eigenaar te krijgen. Het is een hele klus. Maar we zijn de berg koffers aan het wegwerken."

Of de onderneming ooit weer op het niveau van voor de pandemie kan komen blijft de vraag. Schiphol blijft rekening houden met mogelijke reisbeperkingen als gevolg van de ontwikkeling van covid, het economische herstel van de wereldeconomie en bijhorende opschaalproblemen.

Ook zijn er de plannen van het kabinet. Het kabinet wil namelijk dat Schiphol Airport het maximum aantal vluchten terugbrengt van 500.000 per jaar naar 440.000 per jaar vanaf november 2023. Dat moet omdat het bedrijf niet voldoet aan stikstofregels en normen over geluidsoverlast. Over de overlast zegt het bedrijf dat de geluidsmetingen in het afgelopen halfjaar zijn verbeterd.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl