NOS NieuwsAangepast

Schiphol compenseert reizigers die door chaos op luchthaven vlucht misten

Reizigers die op Schiphol door lange wachtrijen hun vlucht hebben gemist, worden door de luchthaven gecompenseerd. Het gaat om reizigers die tussen 23 april 2022 en 11 augustus 2022 tijdig op de luchthaven aanwezig waren, maar hun vlucht misten als gevolg van de lange wachttijd voor de securitycontrole.

Dat is Schiphol overeengekomen met de Consumentenbond en Max Ombudsman. Het gaat om een tijdelijke regeling. De reizigers kunnen tot en met 30 september een aanspraak maken op de regeling.

Schiphol-topman Dick Benschop toont begrip voor mensen die buiten hun schuld hun vlucht hebben gemist. "We vinden het uiterst vervelend dat er mensen zijn die door een lange rij bij de securitycontrole hun vlucht hebben gemist. Daarmee hebben ze een vakantie of een deel van hun vakantie moeten missen en met die mensen voelen wij mee."

De luchthaven vergoedt alleen kosten die niet op een andere manier vergoed zijn, bijvoorbeeld door een verzekering of een luchtvaartmaatschappij. Volgens een woordvoerder van Schiphol zijn er momenteel ongeveer 1500 compensatieverzoeken ingediend. Ze verwacht dat dat aantal nog verder zal oplopen.

Verantwoordelijkheid richting consument

"Ik ben blij dat Schiphol haar verantwoordelijkheid neemt richting de consument," zegt Jeanine Janssen van MAX Ombudsman.

Er kan bijvoorbeeld compensatie aangevraagd worden voor kosten die gemaakt zijn voor het omboeken van een vlucht of voor een vervangende vlucht. Ook kunnen kosten voor een ongebruikte accommodatie vergoed worden, of alternatief vervoer voor reizigers die op een andere manier naar een bestemming hebben moeten reizen.

De afgelopen maanden heeft Schiphol gewerkt aan het werven van personeel en het aantrekkelijk maken van werken op de luchthaven. Op deze manier probeerde de luchthaven zich voor te bereiden op de zomerdrukte.

Ook reizigers Eindhoven gecompenseerd

Ook Eindhoven Airport, dat onder Royal Schiphol Group valt, gaat reizigers compenseren die hun vlucht hebben gemist door lange wachtrijen. Net als bij luchthaven Schiphol hebben gedupeerde passagiers tot 30 september om hiervoor een verzoek in te dienen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl