Eindhoven Airport compenseert reizigers die vlucht misten
Ook Eindhoven Airport gaat reizigers compenseren die hun vlucht hebben gemist door lange wachtrijen voor de veiligheidscontrole. Eerder op donderdag meldde luchthaven Schiphol dit te gaan doen, na afspraken hierover met de Consumentenbond en Omroep MAX.
Dit is waar reizigers een vergoeding voor kunnen aanvragen:
- Kosten die ze hebben gemaakt bij het omboeken van een vlucht.
- Uitgaven aan bijvoorbeeld maaltijden of drinken tijdens het wachten op een latere vlucht.
- Kosten die ze hebben gemaakt als ze met een ander vervoermiddel naar hun bestemming zijn gereisd.
- Extra uitgaven om opnieuw naar de Brabantse luchthaven of een ander vliegveld te reizen.
Vooralsnog kunnen reizigers financiële compensatie aanvragen voor kosten gemaakt tussen 23 mei en donderdag 11 augustus. Daar hebben ze recht op als ze minstens 2,5 uur voor vertrek aanwezig waren op het vliegveld en toch hun vlucht misten. Dat moeten de passagiers wel kunnen bewijzen, door bijvoorbeeld parkeertickets, Whattsappberichten, of gemaakte foto's waaruit blijkt dat ze op tijd aanwezig waren.
Gedupeerde passagiers kunnen tot en met 30 september een verzoek indienen. Eindhoven Airport had al ruim 200 claims binnengekregen van passagiers die zeggen de vlucht gemist te hebben door de lange wachtrijen. Een woordvoerder van het vliegveld denkt dat hiermee een groot deel van de claims al binnen zal zijn, maar ze sluit niet dat er nog meer zullen binnenkomen. Reizigers die al om compensatie hebben gevraagd, hoeven dat niet nog een keer te doen.
Inmiddels zijn de problemen op Eindhoven Airport opgelost, zegt de woordvoerder. Er staan nog wel lange rijen, maar passagiers worden uit de rij gehaald en met voorrang afgehandeld als ze anders hun vlucht missen.