Bij de kassa van Lowlands
NOS NieuwsAangepast

Ook festivalprijzen flink hoger: 'Het wordt kiezen'

  • Filip Dujic

    redacteur Online

  • Filip Dujic

    redacteur Online

"We mogen eindelijk weer los!" Menig concert- en festivalbezoeker heeft die zin dit jaar uitgesproken, of zelfs uitgebruld met een brede lach op het gezicht. De eerste stappen op de maagdelijk groene weide of dat eerste pilsje in een (harde) plastic beker staan garant voor kippenvel. Ook komend weekend gaat er ongetwijfeld weer een rilling door het lijf van de bezoekers van Lowlands in Biddinghuizen.

Maar blijft zo'n ervaring nog wel haalbaar voor een breed publiek? Het leven is dit jaar immers veel duurder geworden. Mensen merken dat niet alleen in de supermarkt en aan de pomp, maar ook in de digitale wachtrij voor concert- of festivaltickets of bij het kopen van consumptiebonnen.

Hoe duur Lowlands is geworden, en hoe festivalgangers daarmee omgaan, is te zien in onderstaande video:

Festivals steeds duurder, bij Lowlands vinden ze dat niet erg

Een Lowlands-kaartje kost bijvoorbeeld 35 euro meer dan vorig jaar, toen het festival werd afgelast vanwege corona. En ook de prijs voor een biertje of frisdrank heeft de grens van 3 euro inmiddels ruim overschreden. Een driedaags festival is daarmee een stuk duurder geworden dan voor corona.

Onverwachte partijen

Het is een trend die al langer zichtbaar is, merkt ook Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg. Dit jaar komt de prijsstijging vooral door de graanschaarste (nodig voor het bier), de verminderde leveringen van brandstof (de apparatuur op een festival draait op dieselgeneratoren) en een groot tekort aan bouwmaterialen (voor onder meer de podia). Een prijsdaling in de toekomst hoeven we niet te verwachten.

"En daar maak ik me enorme zorgen over", zegt Van Eerdenburg. "Je ziet dat de infrastructuur steeds duurder wordt. We concurreren bijvoorbeeld met Schiphol om beveiligers en veel materialen die we nodig hebben voor onder meer podia worden gebruikt voor de bouw van de noodopvang van asielzoekers. De geschiedenis leert dat de prijzen meestal niet meer naar beneden gaan als ze eenmaal zijn gestegen."

Het eerste festival dat sinds corona weer mocht doorgaan, was Paaspop in april. Hier zie je wat kwam kijken bij de opbouw daarvan:

Festivalseizoen 2022 barst los met Paaspop, iedereen staat te popelen

Ook het boeken van artiesten wordt steeds duurder, merkt niet alleen Van Eerdenburg. "Het is een constant spanningsveld waarin we zitten", zegt Wouter de Wilde, baas van de boekingsafdeling bij concertpromoter Greenhouse Talent. "We zijn altijd op zoek naar een deal die werkt voor alle partijen. Enerzijds kijken we wat een ticket mag kosten en anderzijds zoeken we uit wat een artiest nodig heeft om een show te kunnen doen."

En het vinden van die balans is er niet makkelijker op geworden, constateert hij. De kans is groot dat het ten koste gaat van nieuwe en kleinere bands.

"Ik heb toch het gevoel dat mensen nog steeds in staat zijn om 90 euro te betalen voor een concert van Rammstein of een andere grote artiest, maar dat ze in plaats daarvan twee of drie spontane bezoeken aan poppodia met kleinere acts laten gaan."

'Sneller geneigd bezoek uit te stellen'

Jeroen Bartelse, directeur van zalencentrum TivoliVredenburg in Utrecht, vreest dat ook. "Mensen gaan nu naar concerten toe die ze niet kunnen uitstellen. Een grote naam komt vaak maar één keer in je stad of land, dus daar moet je wel meteen naartoe gaan. Kleinere bands touren in meerdere steden, dus je hebt ook meerdere kansen om ze te zien. Dan ben je misschien al sneller geneigd om een bezoek uit te stellen."

Een trend kan hij het nog niet noemen, daar is het nog te vroeg voor. Maar dat dit door de hogere kosten voor het levensonderhoud de komende periode een patroon zal worden, verwacht Bartelse wel. "Onze kalender zit helemaal vol en de ticketverkoop gaat ook wel goed. Maar als je dieper kijkt, zie je wel dat jongere bands het moeilijker hebben."

Bartelse wijst naar de wettelijke taak die hij heeft: deze vorm van cultuur toegankelijk houden voor een breed publiek. Dat kan door te investeren in duurzaamheid, maar ook door kritisch te kijken naar de barprijzen. "We proberen rekening te houden met mensen met een kleine portemonnee, door bijvoorbeeld een kleiner biertje aan te bieden voor een lagere prijs."

Ook Lowlands doet aan verduurzaming: de parkeerterreinen zijn geheel voorzien van zonnepanelen

Concerten betaalbaar houden is dus iets waar de hele sector mee bezig is. Bij Lowlands bieden ze bijvoorbeeld al een tijd glamping-opties met diverse prijsniveaus aan die erg populair zijn, zegt Van Eerdenburg. "Er is een groep mensen die daar geld voor over heeft. Die is van harte welkom. Dan kan ik de prijs van de reguliere tickets voor mensen op de normale camping met een opgooitentje temperen."

Toch vreest de festivaldirecteur dat er een grote groep is die het niet meer kan betalen. "Kijk maar naar jongeren: die betalen 700 euro voor een klein studentenkamertje. Daar komen straks ook nog de energieprijzen overheen. Het kan bijna niet anders dan dat dit een markt wordt voor mensen die beter gesitueerd zijn."

Keuzes maken wordt dus waarschijnlijk de realiteit, denkt ook De Wilde van Greenhouse Talent. "Mensen willen toch een goede vakantie of gaan naar hun favoriete festival of kopen een kaartje voor hun favoriete band. Maar ze gaan waarschijnlijk niet alle drie meer doen."

"Het wordt kiezen tussen een citytrip naar Londen of Parijs en Lowlands met glamping", zegt Van Eerdenburg. "Dan is dat laatste misschien nog wel meer waard", knipoogt hij.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl