Vliegtuigspotten op 'Sint Maarten van Europa' kan gevaarlijk zijn
Het lijkt maar net goed te gaan, de landing van een Airbus A321neo van de Hongaarse luchtvaartmaatschappij Wizz Air op het vliegveldje van het Griekse eiland Skiathos. Vlak voordat het toestel de landingsbaan bereikt, zoeft het over de hoofden van nieuwsgierige toeristen die zich voor de landingsbaan hebben opgesteld. Het vliegtuig lijkt hen op een haar na te raken. Een man doet verschrikt nog een stapje opzij als de rechtervleugel over hem heen scheert.
Beelden van de landing zijn de afgelopen dagen massaal gedeeld. Gespeculeerd wordt dat het "de laagste landing ooit" is op het vliegveld, dat slechts één landingsbaan heeft.
Bekijk hieronder de landing van de A321neo op Skiathos:
Die landingsbaan strekt van kust naar kust. "Precies groot genoeg om middelgrote vliegtuigen op te laten landen", zegt Griekenland-correspondent Thijs Kettenis, die zelf ook ooit bij de spottersplek is geweest. "Het staat daarom ook wel bekend als een moeilijk vliegveld. Een Airbus heeft de volledige lengte nodig van de baan."
Die baan begint direct achter de branding, en heeft een lengte van 1628 meter. Ter vergelijking: de gemiddelde lengte van vliegvelden in Europa is 2500 meter, 1,5 keer zo lang dus.
'Spectaculair fenomeen'
Vlak voordat vliegtuigen op het asfalt landen, vliegen ze nog over een autoweg. Dat is dan ook de plek waar toeristen en vliegtuigspotters samenkomen om het spektakel te bekijken.
Het is dan ook niet voor het eerst dat dit soort beelden naar buiten komen. "Maar het blijft een spectaculair fenomeen natuurlijk."
Het Griekse eiland wordt vanwege de laagvliegende toestellen ook wel het Sint-Maarten van Europa genoemd. Want ook op dat laatste eiland komen toeristen samen om vliegtuigen van dichtbij te spotten.
Dat kan bij Maho Beach, een strandje dat vlak voor de landingsbaan ligt van het Prinses Juliana Vliegveld. Die baan is een stuk langer, zo'n 2300 meter.
Ongelukken
Hoewel spectaculair, kan het voor toeristen ook gevaarlijk zijn om zich zo dicht bij de landingsbanen te begeven. Zo zijn er op beide eilanden al ongelukken geweest.
Het meest recente was vorige maand op Skiathos. De luchtstroom die bij het opstijgen van een vliegtuig vrijkwam was zo sterk, dat een Britse toerist omver werd geblazen. Beelden daarvan zijn door een lokale nieuwssite gedeeld. De vrouw raakte ernstig gewond, onder meer aan haar hoofd en schouder.
Ook op Sint-Maarten komen vaak sterke luchtstromen vrij die tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Een paar jaar geleden kwam een toerist uit Nieuw-Zeeland er zelfs door om het leven. Zij stond bij het hek dat Maho Beach van de startbaan scheidt, en werd weggeblazen bij het opstijgen van een vliegtuig. Daarbij viel ze met haar hoofd tegen een betonblok.
Daarop ontstond discussie over mogelijke maatregelen die Sint-Maarten moest nemen om gevaarlijke situaties bij het vliegveld te vermijden. Zo werd overwogen of de weg bij het strand gesloten moest worden.
Die weg is echter nog steeds toegankelijk, net als het strandje. Het toeristenbureau van Sint-Maarten prijst Maho Beach aan als "een van de meest vermakelijke plekken" van het eiland.
Wel staan er waarschuwingsborden bij het hek dat de weg van het vliegveld scheidt. Daarop staat de tekst "Gevaar: de luchtstroom van vertrekkende en arriverende vliegtuigen kan tot ernstig fysiek letsel leiden".
Het vliegveld op Skiathos is net als op Sint-Maarten te bereiken via een openbare weg. "Je kunt er gewoon staan. Er zijn verder geen veiligheidsmaatregelen", zegt Kettenis. Wel staan er borden, eveneens om vliegtuigspotters te waarschuwen voor de gevaren van de luchtstromen.