ANP
NOS Nieuws

Schiphol moet extra veel passagiers teleurstellen op piekdagen in juli

Vanaf begin volgende week krijgen reizigers die in juli vanaf Schiphol vliegen meer duidelijkheid over het doorgaan van hun vlucht. Nu al staat vast dat er zes dagen zijn waarop relatief veel passagiers teleurgesteld moeten worden.

Slotcoördinator ACNL (Airport Coordination Netherlands) laat weten dat 13, 14, 18, 19, 20 en 23 juli piekdagen zijn op de luchthaven. Gemiddeld moet Schiphol tussen 7 en 31 juli dagelijks 13.500 passagiers afwijzen, maar op de genoemde dagen zal dat aantal een stuk hoger liggen.

De onafhankelijke slotcoördinator is belast met het schrappen van vluchten op de luchthaven. Schiphol geeft aan ACNL door hoeveel capaciteit er per dag in de terminals is, op basis van het aantal beschikbare beveiligers. De slotcoördinator moet vervolgens ruimte voor vluchten uit de bestaande schema's halen en de pijn eerlijk verdelen over de luchtvaartmaatschappijen.

Vanaf maandag horen luchtvaartmaatschappijen van ACNL hoeveel vluchten ze op welke dagen kunnen uitvoeren. Daarna is het aan de maatschappen zelf om te bepalen welke vluchten ze laten doorgaan en welke er moeten wijken.

Het hangt dus van de luchtvaartmaatschappij af hoe snel passagiers bericht krijgen over een geboekte vlucht in juli. Vakantiegangers met een pakketreis moeten mogelijk iets langer wachten op nieuws, omdat hun boeking via een reisorganisatie loopt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl