Reizigers staan in de wachtrij van de vertrekhal op Schiphol
NOS Nieuws

Reisbranche stapt naar de rechter om schrappen vakantievluchten Schiphol

De brancheorganisatie voor reisorganisaties, ANVR, sleept Schiphol voor de rechter. De reissector wil dat Schiphol de schade door de chaos op de luchthaven deze zomer gaat vergoeden.

De ANVR zegt dat een groot aantal reisorganisaties failliet kan gaan als gevolg van de problemen. Schiphol is van plan deze zomer vluchten te schrappen om grote problemen op de luchthaven te voorkomen.

Frank Oostdam, directeur van ANVR, vindt het onbegrijpelijk dat er vluchten worden geschrapt. "Het is volstrekt onacceptabel dat Schiphol haar personeelsbeleid niet op orde heeft, en dat daardoor de vakantie van heel veel Nederlandse vakantiegangers in het water dreigt te vallen."

Schiphol zegt in een reactie dat de details voor de plannen voor de zomer nog worden uitgewerkt en dat nog duidelijk moet worden wat de gevolgen voor de reiziger zijn.

'Contact opnemen geen zin'

Volgens Oostdam worden reisorganisaties veel gebeld door ongeruste reizigers, maar kunnen de organisaties nog weinig vertellen. "Zodra dit bekend is bij de luchtvaartmaatschappijen zullen onze klanten zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd. Tot die tijd heeft het echt geen zin contact op te nemen met hun ANVR-reisonderneming en worden klanten verzocht dit ook niet te doen."

Volgens de ANVR kunnen de annuleringen tot problemen leiden omdat kosten voor hotels en excursies die mogelijk niet doorgaan door Schiphol niet vergoed worden.

Harbers: houd rekening met onzekerheid reiziger

Minister Harbers van Infrastructuur vraagt Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen vooral rekening te houden met "de tergende onzekerheid bij reizigers". Volgens Harbers moet het voor individuele reizigers zo snel mogelijk duidelijk worden of hun reis doorgaat.

De minister heeft Schiphol eerder gemaand de problemen op te lossen. Hij wijst erop dat de luchthaven inmiddels afspraken heeft gemaakt over betere arbeidsvoorwaarden en verlaging van de werkdruk. "Maar ik heb ook altijd gezegd dat je nergens een blik mensen hebt staan op dit moment. Iedere dag dat die mensen er niet zijn, is de keus tussen hele lange wachtrijen of samen met de vliegmaatschappijen duidelijkheid aan de reizigers bieden zodat ze weten waar ze aan toe zijn."

Naar eigen zeggen zit Harbers er bovenop en hebben hij en minister Kaag (als meerderheidsaandeelhouder van de luchthaven) bijna elke dag contact met Schiphol.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl