Meeste restaurants en winkels informeren niet goed over allergenen
De meeste horecabedrijven en ambachtelijke winkeliers vertellen hun klanten niet goed welke allergenen er in hun eten zitten. Bij de horecabedrijven voldeed vorig jaar 65 procent niet aan de eisen, bij ambachtelijke bedrijven als bakkers, slagers en ijssalons was dat 51 procent.
Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onder bijna 6000 bedrijven. Bij supermarkten en toko's was de informatievoorziening bij 41 procent van de onderzochte bedrijven onder de maat.
Allergenen zijn stoffen in levensmiddelen waar sommige mensen ernstig ziek van kunnen worden of een allergische reactie van kunnen krijgen. Bekende allergenen zijn gluten, koemelk en pinda's.
Vermelding verplicht
Ondernemers zijn sinds 2014 verplicht om allergenen te vermelden als deze zijn gebruikt bij het bereiden van voedsel. Dat kan zowel schriftelijk als mondeling.
De NVWA heeft voor de overtredingen in het afgelopen jaar 3399 schriftelijke waarschuwingen uitgedeeld. De ondernemer krijgt dan tijd om de overtreding ongedaan te maken. Wie dat niet doet, riskeert een boete. De NVWA heeft vorig jaar 591 boetes van 525 euro opgelegd.
In Nederland hebben enkele honderdduizenden mensen een voedselallergie.