Leclerc pakt pole ondanks spin, Verstappen kwalificeert zich als tweede
Charles Leclerc heeft Max Verstappen afgetroefd in de strijd om poleposition in de Grand Prix van Spanje. De twee concurrenten in de WK-stand konden om uiteenlopende redenen slechts één snelle ronde afleggen in het laatste deel van de kwalificatie.
Leclerc spinde aan het einde van zijn eerste snelle ronde, omdat hij te veel risico nam. De Ferrari-coureur herstelde zich met een superronde, waarin hij ruim 0,3 seconde sneller was dan Verstappen. De Limburger moest juist zijn laatste snelle ronde afbreken met een technisch probleem.
De DRS in de achtervleugel van de Red Bull opende niet door een mankement, waardoor een snelle tijd onmogelijk was. "Al met al is een plek op de eerste startrij een goed resultaat. Maar natuurlijk had ik graag die laatste ronde afgemaakt", berustte Verstappen in zijn tweede plek.
DRS-probleem snel te verhelpen
Het DRS-probleem is volgens Verstappen eenvoudig op te lossen voor de race van morgen. "We hebben het vorig jaar ook een aantal keer gehad, onder meer in Zandvoort en bij een aantal trainingen. Toen was het snel te verhelpen."
Leclerc, die alweer zijn vierde pole van het seizoen pakte, vertelde dat de spin zijn eigen schuld was. "Daarna lag er veel druk op me, want ik had nog maar één kans. Ik probeerde de ronde te kopiëren, maar deed het in bocht 14 waar ik de schuiver maakte iets rustiger aan."
Verstappen wist dit seizoen alle drie de races waarin hij de finish haalde ook te winnen. "Het is hier moeilijk inhalen", zei de Limburger, die zes jaar geleden zijn allereerste Formule 1-zege in Barcelona boekte. "De laatste races hebben we het goed gedaan met de banden. Morgen wordt het erg warm hier, het managen van de bandenslijtage wordt belangrijk."
"Het was wel te verwachten dat Ferrari het hier beter zou doen dan wij, want ze hebben veel upgrades en wij niet", zei Verstappen. "Zowel in de snelle rondes als in de racesimulatie oogden ze tijdens de training erg goed."
Mercedes mengt zich weer in strijd
Voor het eerst in tien jaar staat er morgen geen Mercedes op poleposition in Spanje. Toch zal het Duitse team voorlopig een goed gevoel aan het weekend overhouden.
George Russell kwalificeerde zich namelijk kort achter Carlos Sainz (Ferrari) als vierde en Lewis Hamilton werd achter Sergio Pérez (Red Bull) zesde. Tijdens de tweede en derde training op het Circuit de Catalunya liet het team ook al zien dat het de aansluiting met Ferrari en Red Bull dankzij enkele upgrades enigszins gevonden heeft.
Ook voor Haas was het een goede dag. Kevin Magnussen werd knap achtste en Mick Schumacher wist zelfs voor het eerst in zijn carrière Q3 te halen. De Duitser mag morgen als tiende van start. Daar zag het eerder op de dag niet naar uit, want Schumacher kwam tijdens de derde training amper in actie doordat de remmen bij het achterwiel vlam vatte.
Groene Red Bulls
Sebastian Vettel en Lance Stroll noteerden in de Aston Martin een weinig verheffende zestiende en achttiende tijd. Er is dit weekend in Barcelona veel te doen om het team, omdat de auto na een grote upgrade veel uiterlijke overeenkomsten vertoont met de wagens van Red Bull.
Aston Martin wordt daarom smalend 'de groene Red Bulls' genoemd. De FIA stelde een onderzoek in, maar meldde gisteren dat het team de auto zelf ontwikkeld heeft en niets strafbaars heeft gedaan.
De race gaat morgen om 15.00 uur van start.