ANP
NOS Nieuws

'Enorm veel telefoontjes': al duizenden schadeclaims van reizigers om chaos op Schiphol

Duizenden reizigers hebben al een schadeclaim ingediend voor geannuleerde of vertraagde vluchten vanaf Schiphol. Dat bevestigen claimorganisaties na berichtgeving van persbureau ANP. Op de luchthaven speelden zich in de afgelopen twee weekends chaotische taferelen af.

Claimorganisatie Aviclaim heeft inmiddels meer dan 1650 compensatieverzoeken ontvangen, samen goed voor zo'n 1,3 miljoen euro. Oprichter Remco Kuilman zegt dat zijn organisatie "enorm veel telefoontjes" krijgt. Vooral na het weekend belden veel reizigers om te vragen wat hun rechten zijn.

Passagiers die hun vlucht hebben gemist door de lange rijen voor bijvoorbeeld de incheckbalie, hebben in principe nergens recht op, licht Kuilman toe. "Dit wordt gezien als een no show en als hun eigen schuld." Alleen reizigers van wie de vlucht is geannuleerd of minstens drie uur is vertraagd, kunnen aanspraak maken op compensatie, zegt Kuilman.

Vluchtanalist Paul Vaneker van EUclaim beaamt dit. Bij EUclaim meldden zich tot nu toe zo'n 33.000 mensen die tijdens hun vlucht tegen een probleem aanliepen. Het leidde tot dusver tot zo'n tweeduizend claims.

Vaneker verwacht dat dit aantal de komende tijd nog zal oplopen. "We zien dat veel reizigers binnen twee dagen een claim indienen, of pas als zij van vakantie zijn teruggekeerd." EUclaim verwacht dan ook nog "een grote stroom" aan claims, zegt Vaneker.

Chaotische toestanden

Gedupeerde passagiers kunnen ervoor kiezen een claim bij een bedrijf neer te leggen, of zelf een schadeclaim bij de luchtvaartmaatschappij in te dienen. De vergoeding kan bij een langeafstandsvlucht oplopen tot 600 euro. "Maar je kunt alleen bij je luchtvaartmaatschappij claimen, niet bij Schiphol", aldus Vaneker.

De meivakantie en personeelstekorten leidden afgelopen weekend tot een stagnerende bagageafhandeling en zeer lange wachttijden op Schiphol. Vanwege een wilde staking van de bagage-afhandelaars, riep Schiphol reizigers op 24 april zelfs op niet meer naar de luchthaven te komen. De luchtvaartmaatschappijen eisen nu miljoenen aan schadevergoeding vanwege de annuleringen.

Afgelopen weekends stonden er lange rijen op de luchthaven:

Lange rijen op Schiphol: 'Zeker twee uur eerder van huis gegaan'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl