Les over cryptomunten moet mbo'ers wapenen tegen verleiding snelle geld
Medewerkers van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geven komende maanden lessen op tientallen mbo-scholen over beleggen en speculeren. Zo hopen ze jongeren te waarschuwen voor de risico's die ze lopen en voor influencers die gouden bergen beloven.
De populariteit van beleggen is de afgelopen jaren flink toegenomen. Ook investeren in cryptomunten is voor veel jongeren inmiddels doodgewoon geworden: uit onderzoek van het Nibud en Rabobank blijkt dat een kwart van de jongvolwassenen ermee bezig is. Zelfs minderjarigen handelen in crypto's, concludeerde NOS Stories eerder.
Eén druk
Beleggen wordt steeds makkelijker gemaakt door de opkomst van allerlei apps, waarmee je met één druk op de knop wat aandelen of munten koopt. Maar kennis van de risico's ontbreekt vaak. Daarnaast lijken sommige jongeren makkelijk te vallen voor reclames en influencers, die zeggen dat je de boot niet moet missen.
"Bij crypto's hebben we serieuze zorgen dat je wordt verleid om heel snel geld te verdienen", zegt Tom Smiers van de AFM, die de gastles vandaag geeft. "We zien dat er veel geadverteerd wordt en de ene advertentie is nog aanlokkelijker dan de ander. Het snel geld verdienen staat vaak centraal."
Tom Smiers houdt normaal namens de AFM toezicht op beleggingen in de retailmarkt. Hij ging naar het ROC Amstelveen om daar een gastles te geven over beleggen en speculeren. In die klas heeft een aantal studenten kleine beetjes geld in crypto's belegd:
De AFM en De Nederlandsche Bank waarschuwen al langer voor de risico's van crypto's, omdat ze wettelijk gezien nauwelijks toezicht op de aanbieders van de munten kunnen houden. Ze kunnen dan ook niet optreden tegen misleidende video's, Instagramposts en reclames, zoals ze wel kunnen bij verkeerde informatie over beleggen.
Op socialemediaposts over beleggen van die zogeheten 'finfluencers' is volgens de AFM veel op aan te merken: ze zijn niet altijd neutraal en transparant en doen vaak aanbevelingen waar ze zelf een belang bij hebben. Naar de informatie die influencers geven over cryptomunten is geen onderzoek gedaan.
Op sociale media is te zien dat daar ook met adviezen wordt gestrooid. Daarom wil de AFM daar toch voor waarschuwen. "Het feit dat we nog geen wettelijk mandaat hebben, betekent niet dat we onze stem niet willen laten horen", zegt Smiers. "Dat betekent dat we middels deze lessen een waarschuwend geluid laten horen en het gesprek erover met de jongeren willen aangaan."
De Europese Unie wil vanaf 2024 regels rond cryptomunten invoeren, zodat ze in alle EU-landen hetzelfde behandeld worden. Een van de gevolgen is dat aanbieders van crypto's hun klanten dan ook veel meer moeten wijzen op de risico's. Misleidende reclames en socialemediaposts kunnen dan ook niet meer, en daar zal ook op moeten gehandhaafd worden.