De opening van Lelystad Airport is nog verder uit zicht geraakt. De luchthaven krijgt voorlopig geen natuurvergunning van minister Van der Wal van Stikstof, omdat berekeningen over de stikstofuitstoot niet kloppen. Dat bevestigen bronnen na een bericht van EenVandaag.

De luchthaven heeft gerekend met een te hoge temperatuur van de uitstoot van vliegtuigen. Met een hogere temperatuur stijgen de uitlaatgassen verder op en ze slaan over een veel groter oppervlak neer.

Daardoor is de hoeveelheid stikstof die in de natuur terechtkomt op papier kleiner. Dat pakte gunstig uit voor Lelystad Airport. De berekende stikstofneerslag werd namelijk zo laag dat er geen vergunning hoefde te worden aangevraagd, maar slechts een melding hoefde te worden gedaan.

Nieuwsuur deed eerder onderzoek naar het 'hoofdpijndossier' Lelystad Airport

Lelystad Airport is hoofdpijndossier van het kabinet

Uit onderzoek van het onder meer het RIVM in opdracht van het kabinet is nu gebleken dat de berekeningen niet goed zijn gedaan, schrijft EenVandaag. Was dat wel gebeurd, dan was de stikstofneerslag boven de grens uitgekomen waarbij een vergunning moest worden aangevraagd.

Om alsnog een milieuvergunning te krijgen moet Lelystad Airport de stikstofuitstoot compenseren. Een optie is het uitkopen van veehouders in de buurt, maar dat is niet zo makkelijk.

Lelystad zou aanvankelijk al in 2018 opengaan, maar de openstelling is om allerlei redenen verschillende keren opgeschoven.

STER reclame