'Schrap plannen tweede Kaagbaan Schiphol voor woningbouw'
Het stuk grond dat gereserveerd is voor de tweede Kaagbaan van Schiphol moet worden vrijgegeven voor ander gebruik. Dat vindt D66 in de Tweede Kamer.
Kamerlid Boucke: "Als je realistisch bent kun je je afvragen of groei van Schiphol überhaupt mogelijk is. De problemen met onze natuur, het klimaat en de geluidsoverlast zijn te groot. Dus een extra landingsbaan is niet aan de orde."
De overheid heeft het gebied ten noorden van het dorp Rijsenhout, gemeente Haarlemmermeer, tot 2024 gereserveerd voor de aanleg van een nieuwe start- en landingsbaan die parallel loopt aan de Kaagbaan.
De reservering door het Rijk dateert al van 2009. Vanwege het nationale belang van Schiphol moest er ruimte overblijven om te groeien. In 2016 maakte Schiphol nog tekentafelplannen voor de nieuwe landingsbaan bekend. Maar de kans dat die er de komende jaren komt is inmiddels vrijwel nihil.
Gemeenteraadsverkiezingen
De gemeente Haarlemmermeer vraagt al langer aan politiek Den Haag om een knoop door te hakken over het stuk grond als er toch niets mee gebeurt. Er mogen nu geen woningen, bedrijven of andere blijvende projecten op gepland worden. En de komst van de landingsbaan, inclusief geluidsoverlast, hangt al jaren boven de markt.
Dat is vooral voor Rijsenhout vervelend. Daar trekken bewoners weg en verdwijnen voorzieningen. VVD-wethouder Jurgen Nobel van Haarlemmermeer: "De bakker moet straks de deuren sluiten en het voetbalteam krijgt geen elftal meer bij elkaar."
In de verkiezingsprogramma's voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart hebben veel partijen in Haarlemmermeer het schrappen van de parallelle Kaagbaan staan. Ook bijvoorbeeld de lokale partij HAP, de tweede partij na de VVD in Haarlemmermeer, wil af van de tweede Kaagbaan.
Als er toch geen vliegtuigen op mogen landen willen we er huizen bouwen, zeggen de partijen. VVD'er Nobel, lijsttrekker bij de komende verkiezingen, spreekt van een papieren werkelijkheid.
"We moeten er zo snel mogelijk van af", zegt Nobel. "Voor en achter de schermen doe ik ook een beroep op mijn eigen partij."
Geen onherroepelijke besluiten
Bijna twee weken geleden bezocht de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Harbers (VVD), onder meer inwoners van Rijsenhout. Zij vroegen hem opnieuw snel een besluit te nemen zodat ze verder kunnen met de ontwikkeling van hun dorp.
Maar een kabinetsbesluit over het stuk grond valt voorlopig niet te verwachten. Vrijdag liet Harbers aan de Tweede Kamer weten dat het probleem van Schiphol vanwege de strengere stikstof-, geluid- en overlastregels zo ingewikkeld is, dat een oplossing nog maanden op zich laat wachten.
Schiphol pleit ervoor dit jaar nog geen onherroepelijke besluiten over de tweede Kaagbaan te nemen.