ANP
NOS NieuwsAangepast

Kapitein en stuurman Julietta D aangehouden na verlaten schip

De kapitein en de eerste stuurman van het Duitse vrachtschip Julietta D zijn aangehouden door de politie. Onderzocht wordt of ze gisteren terecht het stuurloze schip hebben verlaten en of ze verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de schade die het schip daarna heeft aangericht.

Een kapitein en een stuurman moeten zo lang mogelijk aan boord blijven en mogen hun schip alleen verlaten in een noodsituatie. De maritieme politie onderzoekt of daarvan sprake was.

De Kustwacht haalde gisteren de voltallige 18-koppige bemanning van boord. Dat gebeurde op verzoek van de bemanningsleden. De Kustwacht maakt daarbij geen eigen afweging of er inderdaad sprake is van een noodsituatie, zo zegt een woordvoerder. Dat is aan de bemanningsleden zelf.

Een woordvoerder van de Duitse rederij meldt dat de kapitein zelf om evacuatie had gevraagd. Verder belooft de rederij volledige medewerking aan het politieonderzoek.

De bemanning van de Julietta D, die onder Maltese vlag vaart, bestond uit Russen, Oekraïners en Filipijnen. Welke nationaliteit de kapitein en de eerste stuurman hebben, kon de politiewoordvoerder niet zeggen. Ze zitten allebei vast.

De Julietta D is vanmiddag aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip werd getrokken door een sleepboot, maar om de haven in te varen was een tweede sleepverbinding nodig, aan de achterkant.

Gisteren lukte het door de harde wind en hoge golven niet om een tweede sleepboot te koppelen, dat gebeurde vanochtend. Tijdens storm Corrie bereikte de wind op zee snelheden tot 125 km/u. Vandaag stond er minder wind en waren de golven minder hoog.

Het schip wordt in Rotterdam onderzocht en de eigenaar moet met de haven bespreken wat er verder met het schip gebeurt. Het vrachtschip vervoert geen lading.

Opvarenden gewond

Bij de poging gisteren om een tweede sleepboot aan het schip te verbinden, brak een kabel. Aan boord van de sleepboot raakte een opvarende gewond en ook aan boord van een van de reddingsboten van de KNRM viel een gewonde. In beide gevallen waren het geen zware verwondingen, laat de Kustwacht weten.

Het vrachtschip lag voor anker bij IJmuiden toen het losraakte in de storm en in aanvaring kwam met een olietanker. Door een gat in de romp stroomde water de machinekamer binnen. De bemanning werd met een helikopter van boord gehaald en naar Rotterdam gebracht.

De Kustwacht maakte deze beelden van het gehavende schip:

Het vrachtschip Julietta D met de sleepboot en een reddingsboot van de KNRM

De olietanker ging voor anker en bleek stabiel. Of dat schip schade heeft opgelopen, is bij de Kustwacht niet bekend.

Schade windmolenpark onduidelijk

Het 190 meter lange vrachtschip is toen het op drift raakte tegen de fundering van een transformatorplatform gedreven. Dat gebeurde in het gebied waar netbeheerder Tennet platforms bouwt voor het windpark Hollandse Kust Zuid.

Op het transformatorplatform was niemand aanwezig. Zodra het weer het toelaat, zal de netbeheerder de schade opnemen en bekijken wat de eventuele gevolgen zijn voor de oplevering van het platform.

Afhankelijk van de omvang van de schade kan de aanvaring grote gevolgen hebben, zegt Gerard van Bussel, emeritus-hoogleraar windenergie aan de TU Delft.

In het ergste geval moet het transformatorplatform, dat volgens Tennet de basis vormt van een "stopcontact op zee", worden vervangen. Dat kost volgens Van Bussel anderhalf tot twee jaar. Die vertraging kan ertoe leiden dat de helft van de duurzame-energiedoelstelling niet wordt gehaald. Er zijn twee van deze platforms in aanbouw.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl