Donny Roelvink ANP

"Kijk jongens, we zijn allemaal mensen. We maken allemaal wel eens fouten. (...) Maar je moet je fouten toe kunnen geven", zei Donny Roelvink gisteren op zijn Instagram. Het model en influencer heeft spijt dat hij zijn tanden heeft laten afslijpen voor witte facings, schildjes van keramisch porselein. Roelvink gaf gisteren zijn volgers het advies om het anders aan te pakken en - in tegenstelling tot hemzelf - meer onderzoek te doen alvorens een medische ingreep te laten uitvoeren.

Het advies staat haaks op zijn eerdere aanbeveling van de cosmetische ingreep, die hij op zijn sociale media liet zien. Die ommezwaai is opvallend, maar past wel in een trend waarin influencers steeds vaker open zijn over hun 'foutieve' medische adviezen, zegt onderzoeker Anne-Mette Hermans.

"Het enige wat ik nu nog kan doen is mijn volgers hiervoor behoeden", zegt Roelvink in deze video, die hij gisteren deelde in zijn Instagram Stories:

Donny Roelvink: 'Veel spijt van behandeling'

Een goede trend, want Roelvink heeft als influencer een verantwoordelijkheid, zegt Hermans, die ook voorzitter is van de Expertisegroep Cosmetische Ingrepen. "Het is en blijft natuurlijk een medische ingreep - en daar kleven risico's aan. Die moet je belichten."

Dat Roelvink zich in deze situatie kwetsbaar durft op te stellen en open is tegen zijn meer dan 420.000 Instagramvolgers is een goede stap, zegt ook Jan Willem Vaartjes, vicevoorzitter van beroepsorganisatie voor tandartsen KNMT. "Het is heel knap van hem dat hij dit doet. En dat hij dit heeft durven delen met zijn volgers."

Roelvink is niet de enige die cosmetische ingrepen aanbeveelt op sociale media: de laatste jaren zet deze industrie steeds vaker influencers in als marketingtechniek. Een bedrijf neemt dan contact op met een influencer en biedt een cosmetische ingreep gratis aan. In ruil daarvoor moeten influencers deze ingreep vastleggen en delen op sociale media. Of dat ook op deze manier bij Roelvink is gebeurd, is onduidelijk.

Een effectieve manier van reclame maken, aldus Hermans. "Influencers zijn rolmodellen en mensen willen op hun rolmodellen lijken. Omdat er steeds meer ingrepen op sociale media worden gedeeld, wordt het normaler en wordt de drempel om zelf een cosmetische ingreep te laten doen lager."

'Pas op, niet voor jonge viewers'

Maar des te belangrijker is het dat ook de (kritische) realiteit op sociale media belandt. Hermans juicht de video van Roelvink dan ook toe. "Hij laat nu niet alleen het mooie plaatje zien, hij belicht ook de kritische kant."

Ook dat gebeurt de laatste tijd wel vaker in vlogs of andere posts van influencers. "Een tijd geleden waren er ook influencers die vertelden dat ze hun lipfillers toch weer weg hadden laten halen. Er worden ook vaker in vlogs waarschuwingen gegeven; 'pas op, dit is niet voor mijn jonge viewers'."

Het is een slimme stap om je kritiek breed uit te meten, omdat het laat zien dat je het goeie wil doen als influencer. Dat is slimme marketing.

Onderzoeker Anne Mette Hermans

Volgens de Reclame Code Commissie moeten risico's en mogelijke gevolgen van een ingreep ook worden belicht bij marketinguitspraken. Hermans: "In iedere reclame-uiting, dus ook influencermarketing, moet de slogan 'kijk uit, jezelf mooier maken kan lelijk uitpakken, een geslaagde ingreep begint bij een geschikte arts' vermeld worden."

Consumenten waarderen die transparantie en willen steeds meer dat grote bedrijven en influencers verantwoordelijkheid afleggen. Daarom is het goed om erbij stil te staan dat Roelvink dus zelf ook gewin heeft bij deze video, zegt Hermans. "Het is een slimme stap om je kritiek breed uit te meten, omdat het laat zien dat je het goede wil doen als influencer. Dat is slimme marketing, want goed voor je eigen imago."

Maar is dat erg, als het delen van de boodschap ook een positieve uitwerking voor de volgers heeft? Hermans denkt van niet. Ook Vaartjes hoopt dat door de oproep mensen nu meer onderzoek gaan doen naar mogelijke medische ingrepen. "Het is hem namelijk niet goed verteld dat je hier de rest van je leven last van hebt."

Van verkeerde pad naar rechte pad

De video lijkt een dergelijke reactie los te maken, zegt Roelvink vandaag. Los van de vele reacties en mediaverzoeken die hij heeft gekregen, krijgt hij ook berichten van mensen die een soortgelijke ingreep wilden doen en daar nu van afzien.

Het model is daar blij mee. "Ik raad iedereen aan om niet twee maar drie keer na te denken voordat je zo'n ingreep doet", drukt hij volgers op het hart. "Een bericht van mij naar mijn volgers die ik wellicht eerder op het verkeerde pad heb gezet maar nu weer op het rechte pad heb gekregen."

STER reclame