ANP

Klanten van het omgevallen energiebedrijf Welkom Energie zien fors hogere rekeningen op zich afkomen, nu ze gedwongen moeten overstappen naar Eneco. De Autoriteit Consument en Markt trekt de vergunning van Welkom Energie in; daardoor mag het bedrijf vanaf 1 november geen elektriciteit en gas meer leveren aan consumenten en kleinverbruikers. Hun contracten gaan over naar Eneco.

Bij dat bedrijf krijgen ze een nieuw contract op basis van de huidige, en dus veel hogere, energieprijzen. Ze zitten in ieder geval tot 1 december vast aan dat contract. Sommige klanten komen daardoor in de financiële problemen, zeggen ze tegen de NOS.

"Ik ga naar verwachting minstens het dubbele betalen", laat Anne Boogaard weten. "Ik heb dat geld simpelweg niet. Ik heb geen idee hoe het op te lossen." Ze is voor haar inkomen afhankelijk van een Wajong-uitkering.

De verwarming staat maar drie keer per dag een uurtje aan om wat op te warmen.

Anne Boogaard

De compensatie vanuit het kabinet voor de hogere energieprijzen gaat haar niet uit de brand helpen, verwacht ze. "Die gaat pas in januari in en het is echt niets vergeleken met hoeveel meer ik kwijt ben." Minder energie gebruiken is volgens haar ook niet mogelijk. "Ik ben altijd al erg zuinig met energie. Ik zie niet waar ik nog kan besparen. De verwarming staat maar drie keer per dag een uurtje aan om wat op te warmen."

Ook Selim Ozcelik komt in de problemen, zegt hij. "Ik moet nu het dubbele gaan betalen voor hetzelfde verbruik, terwijl ik net ben getrouwd en een huis verder moet inrichten.''

Ozcelik noemt de gang van zaken onacceptabel en vindt dat er iets gedaan moet worden

'200 euro per maand extra heb ik niet gedekt'

Gelokt door de welkomstbonus

Veel klanten van Welkom Energie zijn naar het bedrijf overgestapt vanwege een welkomstbonus die hun in het vooruitzicht werd gesteld. Het is nog niet bekend of klanten die nog geld tegoed hebben van Welkom Energie, bijvoorbeeld bij een eindafrekening, dat terugkrijgen.

Wessel van Leeuwen verwacht dat niet. "Wij zijn dubbel gedupeerd. Vorig jaar op 1 december heb ik een contract afgesloten, daardoor lopen we de welkomstbonus van 240 euro mis. Vorige maand heb ik het verlengingsvoorstel geaccepteerd. We zouden van 80 naar 140 euro gaan. Maar dat voorstel geldt nu dus niet meer. Als ik nu naar vergelijkingssites kijk, moeten we 240 euro per maand gaan betalen. Je denkt: ik heb een contract afgesloten en zit goed, maar je bent dus eigenlijk twee keer te laat."

Esther (achternaam bij redactie bekend) had bij haar eindafrekening gerekend op een cashback van 165 euro. "Van de eindafrekening wilde ik de Kerstdagen betalen en dingen van kopen. Ik ben ziek en heb weinig geld. De schade is voor mij uiteindelijk beperkt, maar het is toch vervelend."

'Dat doen we dus niet meer'

Arnold Beerda verandert ieder jaar van energieleverancier. "Ik kijk naar de goedkoopste prijzen, maar wel met duurzame contracten: groene stroom en gas dat CO2-gecompenseerd is. Dan pak ik degene die wat groter is, waarvan ik weet dat die niet zomaar omvalt. Maar dit jaar dacht ik: 'Welkom Energie is een nieuwe speler, laat ik die een kans geven'. Je ziet wat ervan komt. Dus dat doen we niet meer."

STER reclame