Een fietsbezorger van Coolblue ANP

Webwinkel Coolblue gaat voorlopig toch nog niet de beurs op. Volgens oprichter Pieter Zwart leidt de huidige onzekerheid op de financiële markten ertoe dat "investeerders terughoudend zijn bij beursgangen in de e-commerce".

Zwart maakte 1 oktober bekend deze maand nog de beurs op te willen. De winst had hij dan willen inzetten om verdere 'geografische' groei te bekostigen. Het bedrijf is onder meer aan het uitbreiden in Duitsland.

"Als grootaandeelhouders blijven we doen waar we goed in zijn, aandelen houden", zegt Zwart in een videoverklaring. Hij heeft het "volste vertrouwen" dat zijn bedrijf op de juiste koers zit. Zwart zegt er niet bij wanneer Coolblue dan wel naar de beurs gaat.

Blauwtje

"Ze lopen een blauwtje", zegt Nico Inberg van beleggersplatform De Aandeelhouder. Hij wijst erop dat het beursklimaat de afgelopen twee weken sinds de aankondiging niet drastisch is veranderd.

"De eigenaren van het bedrijf hadden een bepaalde prijs in hun hoofd voor het concern toen ze deze beursgang aankondigden. Waarschijnlijk kregen ze de afgelopen weken, toen ze met investeerders praatten, een heel andere prijs te horen. Ik denk dat ze rekenden op 4 miljard euro opbrengst, maar dat werd in werkelijkheid waarschijnlijk de helft."

Het FD schreef afgelopen week dat Coolblue dit jaar verwacht minder winst te maken. Mede door personeelstekorten moet er meer geld worden betaald om mensen aan te trekken.

Minder harde groei online

Online verkopers in binnen- en buitenland merken dat de groei afzwakt. Zo maakte het moederbedrijf van Thuisbezorgd, Just Eat Takeaway, vanmorgen bekend dat in het afgelopen kwartaal de bestellingen met 25 procent toenamen. Dat is veel minder dan de groei van 79 procent in het eerste kwartaal toen verschillende landen in een lockdown zaten.

Op de beurs is de waarde van de maaltijdbezorger dit jaar met meer dan 30 procent gedaald.

STER reclame