Beeld uit de Netflix-serie Squid Game AFP

Of je het nu tegenkomt op Netflix of via een meme of video op sociale media, de Zuid-Koreaanse serie Squid Game is overal. Wereldwijd is de serie een hit, in zo'n negentig landen staat die in de lijst met best bekeken series van dit moment. En de aantrekkingskracht gaat verder dan de woonkamers waar de serie wordt gekeken.

Zo is het aantal bestellingen van de kenmerkende groene trainingspakken en de witte Vans omhoog geschoten en zijn 'dalgona's', koekjes van honingraat die in de serie centraal staan, hard op weg een rage te worden.

De serie gaat over een dodelijk spel, waarvoor Zuid-Koreanen die in grote schulden zitten worden benaderd. 456 deelnemers strijden met en tegen elkaar voor het prijzengeld van omgerekend ruim 30 miljoen euro. In een kleurrijke 'bubblegum'-omgeving worden de deelnemers tegen elkaar opgezet terwijl ze Koreaanse kinderspelletjes spelen. Wie dat niet goed doet of niet snel genoeg is, wordt meedogenloos en bruut afgemaakt.

Ook alvast wat zien? Dit is de officiële trailer:

"Juist die combinatie tussen humor en horror is typisch iets waar de Zuid-Koreanen heel goed in zijn", zegt filmkenner Lauren Murphy over de serie. Ze bingewatchte de negen afleveringen binnen een paar dagen. "Mensen worden gegrepen door de kleurrijke wereld, de goed uitgewerkte personages en blijven hangen omdat het in een uitvergrote vorm parallellen heeft met hoe de echte wereld wordt vormgegeven."

Filmjournalist Thijs Schrik is inmiddels halverwege de serie en snapt nu waar de hype vandaan komt. "Ik moest er wel even aan wennen. Maar de thematiek van de kloof tussen arm en rijk, schulden, kritiek op het kapitalisme in een context van een spel op leven en dood, is herkenbaar en raakt een snaar van Nederland tot Amerika", zegt Schrik.

Zuid-Koreaanse popcultuur

Met de lancering en het succes van Squid Game zijn de Zuid-Koreaanse films en series hier definitief mainstream geworden, meent Murphy. "Dat komt bijvoorbeeld door K-pop en de Oscar-winnende tragikomedie Parasite. En dat is ook niet zo gek, want er is een hele industrie en veel geld beschikbaar voor filmproducties. Het is eerder gek dat we het niet eerder hebben ontdekt."

Een stil uit de Netflix-serie Squid Game AFP

Met de populariteit van Squid Game is ook de interesse in de Zuid-Koreaanse taal zichtbaar gestegen. De taal-app Duolingo zag het aantal aanmeldingen van mensen die Koreaans willen leren met 76 procent toenemen, sinds de serie uitkwam. "Mede dankzij het aanbod van onder meer Scandinavische en Spaanse Netflix-series, accepteren mensen dat het echt niet allemaal meer Engelstalig hoeft te zijn."

Social media-fenomeen

Maar dat Squid Game ook buiten Zuid-Korea zo'n hit zou worden, lijkt voor Netflix een verrassing, zegt Schrik. "Nieuwe series waarvan Netflix verwacht dat ze veel worden bekeken worden doorgaans meer aangeprezen met advertenties en op billboards, zoals werd gedaan bij series als La Casa de Papel en Stranger Things."

De tip om Squid Game te kijken kwam voor hem dit keer echter via een berichtje op Twitter. En inmiddels is het bijna onmogelijk om sociale media te openen zonder een referentie naar de serie te zien. "Door de liedjes, de kleurrijke omgeving en de kostuums is de serie echt een social media-fenomeen", ziet Schrik.

Nagespeeld op scholen

Voor ouders brengt de vindbaarheid van de serie buiten Netflix een dilemma met zich mee. Ook al is de serie bedoeld voor 16 jaar en ouder, jongere kinderen zitten ook op TikTok en Instagram. Kinderen op de basisschool zouden de spelletjes van de serie naspelen, waarna de verliezers worden geslagen, schrijft een Belgische school in een Facebookpost naar ouders. Ook in Engeland worden ouders opgeroepen om hun kinderen niet naar de serie te laten kijken.

Ook in Nederland is de serie populair onder kinderen:

'Ik vind eigenlijk dat ik Squid Game niet had moeten kijken'

Hoe lang de populariteit van de serie aanhoudt, hangt volgens Murphy af van een eventueel tweede seizoen. "Daar lijkt een opstapje naar te zijn in de laatste aflevering. Ik hoop dat de mafheid die er nu in zit blijft en dat de onderliggende maatschappelijke boodschap blijft hangen."

STER reclame