Oscarverrassing Parasite is 'vermakelijk, met diepere laag over klassenstrijd'
Judith Smids
Judith Smids
"Ik had er niet op durven hopen." Dat zegt filmjournalist Hedwig van Driel bij Cine over de winst van Parasite bij de Oscars afgelopen nacht. De Zuid-Koreaanse film was zes keer genomineerd en verzilverde er vier, waaronder die voor Beste Film en Beste Regisseur. Nooit eerder won een niet-Engelstalige film de prijs voor Beste Film.
Ongeloof is ook wat je terug ziet in de Zuid-Koreaanse kranten. 'Kun je geloven dat Parasite de prijs voor Beste Film heeft gewonnen?' kopt Chosun Ilbo, de grootste krant van het land.
President Moon Jae-in heeft regisseur Bong Joon-ho gefeliciteerd en bedankt, omdat hij "onze mensen trots maakt en moed geeft in een periode waarin we het hoofd bieden aan grote problemen".
Infiltreren
Parasite is een zwarte komedie. Ki-woo, zoon in het straatarme gezin Park, gaat bijles geven aan de dochter van steenrijke ouders. Het aantrekkelijke loon is reden voor de familie Kim om te infiltreren in het rijke gezin. Daarmee denken ze hun eigen positie te verbeteren, maar het loopt anders dan gehoopt.
Het onderwerp speelt
Aan drie filmjournalisten legden we de vraag voor waarom deze film heeft gewonnen. Omar Larabi die onder meer schrijft voor de Filmkrant vond het zelf niet de beste film van het afgelopen jaar, maar is blij met de winst.
Amerikanen hebben een grote voorkeur voor Engelstalige films, zonder ondertiteling dus. "Wie weet worden de bioscoopbezoekers in de VS wat dit betreft een keer volwassen", aldus Larabi. Vorige maand zei regisseur Bong Joon-ho nadat hij de Gouden Palm had gewonnen, dat "als je eenmaal de kleine barrière van de ondertiteling genomen hebt er een wereld van geweldige films voor je opengaat".
Volgens Larabi is regisseur Bong Joon-ho een filmmaker die grote films maakt, die goed worden bekeken in het buitenland, zoals Memories of Murder en Snowpiercer. Hij vindt dat in Parasite goed wordt geacteerd door ervaren acteurs en jonge talenten. Ook noemt hij het een antikapitalistische film die goed aansluit bij de belangstelling van Amerikaanse bioscoopbezoekers. Larabi: "Dat onderwerp speelt daar."
Het is een inventief verhaal met een universeel thema.
Hedwig van Driel vult aan dat de film blijft verrassen. "Het verhaal is vermakelijk, maar de diepere laag over klassenstrijd en ongelijkheid werkt ook goed." Dat onderschrijft ook Noa Johannes van onder meer NPO 3. "Het is een inventief verhaal, met een universeel thema. Het gaat over de kloof tussen arm en rijk. Dat speelt niet alleen in Zuid-Korea, maar wereldwijd."
Johannes: "Parasite is een enerverende bioscoopbeleving. De film neemt drastische wendingen die je van te voren niet ziet aankomen. Het danst van genre naar genre, zonder uit de bocht te vliegen."
De crew kon vannacht ook nauwelijks geloven dat Parasite de Beste Film van het jaar is:
Larabi verwacht niet dat het succes van Parasite de ban zal breken voor Aziatische films. Veranderingen gaan traag bij de Academy die de prijzen uitdeelt. Een paar jaar geleden was er de hashtag #oscarssowhite. Dat ging over de hoeveelheid witte mensen bij de nominaties. Dit jaar werd vooral gesproken over #oscarssomale, omdat in de categorie Beste Regie al twee jaar op rij vrouwen ontbreken.
Larabi: "De Academy is nog altijd een club van oude witte mannen. Er zijn de afgelopen jaren wel wat jonge leden bijgekomen, maar het is nog altijd weinig divers."
"Het is gevaarlijk om aan uitreiking van de Oscars veel betekenis toe te kennen", zegt Van Driel. "Het is ook gewoon een populariteitstest. En regisseur Bong Joon-ho is nu heel populair."
Nieuwsuur sprak begin deze maand met Boon Joon-ho toen hij even in Nederland was: