Gokreclame Toto

Het is de gokbranche niet gelukt om voor het opengaan van de online gokmarkt afspraken te maken over de toon en de hoeveelheid van gokreclames. De Consumentenbond, een van de meepratende partijen, is ontevreden over de afspraken en heeft de medewerking aan een reclamecode opgeschort.

Gokbedrijven wilden met die reclamecode gezamenlijk voorkomen dat er te veel reclame voor gokken zou worden gemaakt en dat de toon van de reclames te wervend voor jongeren zou zijn. Zo stond er onder meer een limiet van drie reclames per reclameblok op tv in het voorstel. Nu de code er voorlopig niet komt, zijn gokbedrijven niet gebonden aan limieten.

Wel is er in de gokwet afgesproken dat bepaalde reclames pas na 21.00 uur mogen worden uitgezonden.

Kwetsbare groepen

Volgens de Consumentenbond stonden er in de code te weinig afspraken om kwetsbare groepen tegen kansspelverslaving te beschermen. "De code is veel te slap", zegt Gerard Spierenburg in het NOS Radio 1 Journaal. Er staat bijvoorbeeld veel te weinig in over het gebruik van rolmodellen richting kwetsbare groepen zoals jongvolwassen en mensen met een beperking."

In het voorstel voor de code stond onder meer dat het publiek van bekende Nederlanders in reclames voor maximaal 30 procent uit kinderen en jongvolwassenen mag bestaan. Dat percentage vindt de Consumentenbond te hoog. Ook de afspraak dat gokbedrijven inzetten tot 250 euro kunnen verdubbelen, vindt de bond te ver gaan.

Om te voorkomen dat de code toch zou worden aangenomen, heeft de Consumentenbond de samenwerking met de Stichting Reclame Code opgeschort. Die commissie heeft de bond laten weten dat er voorlopig geen afspraken over online gokreclames komen. De commissie wil sowieso nog geen afspraken maken, omdat van de tien bedrijven die een vergunning krijgen voor online gokken er maar vijf mee hebben beslist over de code. Dat zijn er volgens de commissie te weinig om voor de hele branche afspraken te maken.

Uitgestoken hand

Morgen gaat de online gokmarkt in Nederland open en mogen bedrijven met een vergunning reclame maken voor hun gokspellen.

De gokbedrijven die werkten aan de afspraken willen snel weer met de Consumentenbond om tafel om toch afspraken te maken. "We moeten samen voorkomen dat de consument door de hoeveelheid reclame overspoeld wordt", zegt Helma Lodders, voorzitter van branchevereniging VNLOK. "We willen graag in gesprek blijven met de Consumentenbond en ik doe bij deze een handreiking voor een nieuw gesprek."

Volgens haar zullen de bedrijven die bij haar vereniging zijn aangesloten zich houden aan de voorlopige code die al was opgesteld.

STER reclame