Gokreclame
NOS Nieuws

Drie online gokreclames per blok wordt de limiet, als het aan deze gokbedrijven ligt

  • Nik Wouters

    redacteur Economie

  • Nik Wouters

    redacteur Economie

Grote Nederlandse gokbedrijven willen een maximum van drie reclames voor online gokken per tv-reclameblok afspreken. Dat blijkt uit een concept van een reclamecode in handen van de NOS. Gokbedrijven zoals Holland Casino en de Nederlandse Loterij (Lotto, Toto) hebben de aanzet gegeven voor de code.

Verschillende buitenlandse gokbedrijven zijn het er niet mee eens, omdat reclames van loterijen en fysieke casino's - die meeschreven aan de code - niet onder het limiet vallen.

Op 1 oktober gaat de markt voor online gokken in Nederland open. Bedrijven met een vergunning mogen dan legaal in Nederland online gokken aanbieden en reclame maken. Nu is het aanbieden van een online casino nog verboden in Nederland.

28 bedrijven hebben een aanvraag gedaan voor een vergunning. Gokbedrijven die al actief zijn met loterijen en fysieke casino's denken dat er een stortvloed aan gokreclames op de Nederlandse consument afkomt.

Irritatie

"We hebben het bij landen om ons heen gezien. Als je geen afspraken maakt, komt er een overvloed aan reclame en dat wekt irritatie en weerstand op", zegt Helma Lodders. Het oud-Kamerlid voor de VVD is voorzitter van een nieuwe branchevereniging waarbij bedrijven zoals Holland Casino en de Nederlandse Loterij zijn aangesloten: de VNLOK (Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders).

In het voorstel voor de reclamecode staat dat er in een reclameblok van minder dan 3 minuten één reclamespot voor online gokken mag zitten. In een blok van 3 tot 5 minuten mogen dat er maximaal twee zijn. De grens geldt alleen voor tv-reclame. In de wet was al bepaald dat gokreclames pas na 21 uur 's avonds mogen worden uitgezonden.

Consumenten maken het onderscheid tussen off- en online niet, die zien alleen een irritante gokreclame.

Peter-Paul de Goeij van NOGA

De meeste buitenlandse gokbedrijven mochten niet aan tafel zitten bij de onderhandelingen erover en mochten alleen commentaar geven op het voorstel. "Vooropgesteld, we willen ook bescherming tegen te veel gokreclames", zegt Peter-Paul de Goeij van NOGA, een andere branchevereniging waar buitenlandse partijen zoals Unibet en Bet365 bij zijn aangesloten.

Toch is hij niet tevreden met de afspraken die nu op papier staan. "De inperking geldt nu alleen voor internetgokken. Holland Casino, Gaston en Koning Toto mogen onbeperkt reclame maken voor hun offline aanbod. Consumenten maken het onderscheid tussen off- en online niet, die zien alleen een irritante gokreclame."

Helma Lodders is het daar niet mee eens. "Een voordeel voor bestaande partijen zie ik niet. We richten ons met deze code op de online kansspelmarkt, een nieuwe markt. Voor de offline markt geldt al wet- en regelgeving en een reclamecode." In die code is geen limiet voor het aantal reclames afgesproken.

Niemand zit te wachten op een reclameblok vol met gokreclames, wij ook niet.

Ster-directeur Frank Volmer

Volgens STER-directeur Frank Volmer is een afspraak over het maximum aantal reclames overbodig. Hij wijst er op dat er in reclameblokken al gezocht wordt naar een balans. "Niemand zit te wachten op een reclameblok vol met gokreclames, wij ook niet."

Hij heeft al reclamezendtijd verkocht voor oktober. Drie nieuwe gokmerken hebben zendtijd ingekocht, bovenop de drie partijen die al reclame maakten. Dat geeft volgens hem aan dat het mee gaat vallen qua hoeveelheid reclames. "En als er toch meer bedrijven reclame willen maken dan er plek is, dan wordt er geloot."

Niet gelukkiger

De Nederlandse gokbedrijven willen de afspraken opnemen in de Reclamecode Online Kansspelen. In de conceptafspraken staat onder meer dat teksten zoals 'u heeft niets te verliezen' en 'opschieten, gok nu' in reclames niet mogen. Die zouden oproepen tot onverantwoord gedrag. Ook mogen reclames niet suggereren dat gokken gelukkiger maakt of een speler seksueel aantrekkelijker maakt.

BN'ers die populair zijn onder jongeren mogen niet in reclames voorkomen. De grens komt te liggen bij BN'ers bij wie hun publiek voor 30 procent uit minderjarigen en jongvolwassenen bestaat. Ook mogen er in reclames geen bonussen worden aangeprezen die spelers kunnen krijgen als ze zich aanmelden.

De komende weken wordt er door verschillende belanghebbenden en de Reclame Code Commissie gekeken of het voorstel voor de reclamecode wordt overgenomen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl