Het hoofdkantoor van ING in Amsterdam ANP

Klanten van ING kunnen weer bij hun creditcardoverzicht in de app en Mijn ING. Eerder vandaag was dat niet mogelijk: de bank had het creditcardoverzicht uitgeschakeld omdat een deel van de klanten de creditcard van iemand anders te zien kreeg.

Dat probleem is opgelost, zegt een woordvoerder. De bank heeft een update gedaan, en creditcards van anderen zijn nu niet meer zichtbaar. "We blijven het monitoren, en bieden onze excuses aan", zegt de woordvoerder.

Creditcard van twee personen zichtbaar

Vanmiddag bleek dat een deel van de klanten de creditcard van één specifieke klant kon zien in hun overzicht. Daarna werd ook de creditcard van een tweede klant zichtbaar. De oorzaak is niet bekend, maar het heeft niet te maken met een aanval van buitenaf, zegt de woordvoerder.

Het ging om de naam en de eerste en laatste vier cijfers van de creditcardnummers, laat een woordvoerder weten. "We vinden het heel vervelend dat dit gebeurt", zegt de woordvoerder. Volgens haar konden andere mensen niets met deze gegevens of creditcard doen. Je kon volgens haar ook niet klikken op de creditcard in de app.

De bank heeft contact met de twee klanten wiens creditcard zichtbaar werden.

Oorzaak onduidelijk

Volgens de woordvoerder ging het om een klein deel van de klanten bij wie de creditcards zichtbaar werden. Een schatting van het aantal kan de woordvoerder nog niet geven. In totaal heeft ING 8 miljoen particuliere klanten.

Een moeder van wie de dochter plotseling het creditcardnummer in de app had staan, vertelt aan de NOS dat ze gebeld heeft met de bank en het verzoek kreeg om die kaart niet te gebruiken.

STER reclame