ANP

De beperkingen voor het verkeer op de Haringvlietbrug zijn ingegaan. Vanaf nu is 50 kilometer per uur de maximumsnelheid op de verbinding tussen de regio Rotterdam en Zeeland/West-Brabant en zijn de rijkstroken een stuk smaller. Afgelopen weekend was de Haringvlietbrug gesloten om het brugdek daarvoor in te richten.

Door het wegdek smaller in te richten en de snelheid te verlagen van 100 naar 50, verwacht Rijkswaterstaat dat de brug komende jaren veilig is om overheen te rijden. De beperkingen moeten leiden tot minder trillingen; de brug heeft daar zwaar onder te lijden. De maatregelen duren tot zeker 2023, wanneer een renovatie gepland staat.

Vorige maand kon onze verslaggever kijken ónder de brug; daar is goed te zien wat de trillingen doen:

Dit doen trillingen met de Haringvlietbrug

Aanvankelijk was besloten op de brug nog maar één rijstrook per rijrichting open te houden. Daar kwam veel kritiek op, waardoor Rijkswaterstaat onderzocht of er toch twee rijstroken open konden blijven, wat nu het geval is. Toch rekent de wegbeheerder nog steeds op hinder voor automobilisten en vrachtwagenchauffeurs.

De Haringvlietbrug is een belangrijke verbinding tussen Rotterdam en Antwerpen. Dagelijks rijden er zo'n 65.000 voertuigen overheen. Ook wordt de brug veel gebruikt door inwoners en ondernemers in de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee.

Auto's beschadigd

Vooral het beweegbare deel van de Haringvlietbrug, dat open moet kunnen voor hogere schepen, is er slecht aan toe. Dat gaat daarom nog maar één keer per week open. "Zonder aanvullende maatregelen wordt de kans steeds groter dat er een klem of plaat loskomt van de brug", liet Rijkswaterstaat eerder al weten.

De problemen met de Haringvlietbrug zitten vooral aan de onderzijde, waar platen lostrillen door het verkeer ANP

Het rijdek van de brug bestaat uit 210 aluminium platen die met 700 klemmen aan de klep van de brug zijn bevestigd. Door het verkeer dat over de brug rijdt, trillen die klemmen los. Een lagere snelheid leidt tot minder trillingen, net als minder zware vrachtwagens tegelijk.

Dat het losraken van brugonderdelen kan leiden tot gevaarlijke situaties, bleek al in december 2017. Toen raakten zo'n twintig auto's beschadigd doordat een metalen onderdeel van de brug had losgelaten. De auto's liepen lekke banden op en de dieseltank van een vrachtwagen raakte lek.

STER reclame