AFP

Krijgen Nederlandse kopers van een Volkswagen-dieselauto met uitstootverhullende software een schadevergoeding? Het antwoord op die vraag komt vandaag een stap dichterbij. De rechtbank in Amsterdam doet vanmiddag uitspraak in een collectieve zaak, aangespannen door Stichting Car Claim. Het is zes jaar na de start van het dieselschandaal de eerste keer dat een Nederlandse rechter inhoudelijk heeft gekeken naar de vraag of Volkswagen aansprakelijk is.

Een schadevergoeding voor getroffen dieselrijders is ook vandaag nog niet geregeld. Maar met een voor Car Claim gunstige uitspraak onder de arm, denkt de stichting wel een sterk wapen te hebben in onderhandelingen daarover met de Volkswagen Groep, waar ook Audi, Skoda en Seat onder vallen.

"Wat we in dat geval hopen is dat Volkswagen zegt: deze uitspraak ligt er nu, hoe kunnen we het voor iedereen oplossen", zegt bestuurslid Guido van Woerkom van Stichting Car Claim. Dat kan wat Van Woerkom betreft een schadevergoeding zijn, of de mogelijkheid om een auto tegen aankoopkosten terug te geven aan de dealer. "Die hebben een product verkocht dat niet aan de eisen voldeed."

Nederland loopt bepaald niet voorop in de juridische afwikkeling van het geruchtmakende dieselschandaal. Zo legden Amerikaanse toezichthouders al snel miljardenboetes op.

Volkswagen moest daarbovenop nog eens miljarden uittrekken om de in de VS verkochte auto's van consumenten terug te kopen, met als gevolg megaparkeerplaatsen vol afgedankte Volkswagens.

Een parkeerplaats in de VS vol met afgedankte Volkswagens met frauduleuze software ANP

In Duitsland kreeg een Volkswagenrijder vorig jaar van de rechter gelijk. Hij heeft recht op een deel van het aankoopbedrag. Gereden kilometers mogen door Volkswagen worden verrekend.

Vanuit andere Europese landen druppelen er de afgelopen tijd ook uitspraken binnen. Afgelopen week oordeelde een Italiaanse rechter dat Volkswagen 63.000 Italianen 3300 euro moet betalen. De zaak werd aangespannen door een Italiaanse consumentenorganisatie. Volkswagen gaat in beroep.

In Spanje kregen in januari 5400 sjoemeldieselrijders ieder zo'n 3000 euro toegewezen, ook in een door een consumentenorganisatie aangespannen zaak. De helft van het bedrag is ter compensatie voor de waardedaling van de auto's en het ongemak die reparaties die met zich meebrengen. De andere helft voor 'morele' schade, zoals inbreuk op het vertrouwen vanwege het geadverteerde "groene" imago.

Ook de Nederlandse Consumentenbond heeft een zaak tegen Volkswagen lopen. De organisatie werkt daarin samen met advocaat Jurjen Lemstra. "De uitspraak van vandaag is ook voor ons belangrijk", zegt hij. "Voor het eerst wordt duidelijk of de Nederlandse rechter doorpakt."

STER reclame