Sywert van Lienden voorafgaand aan een interview bij Buitenhof ANP

Sywert van Lienden en zijn partners verdienden met hun bv niet alleen aan de verkoop van mondkapjes aan de overheid, maar ook aan de verkoop van mondkapjes en sneltesten aan zorginstellingen en zakelijke klanten. Dat schrijft Follow the Money (FTM).

Deze afnemers waren ervan overtuigd dat ze met de Stichting Hulptroepen Alliantie in zee gingen, een stichting zonder winstoogmerk. Gespecialiseerde juristen zeggen tegen het journalistieke onderzoeksplatform dat er mogelijk sprake was van oplichting.

Zorghelden

Volgens FTM werden deze afnemers in de waan gelaten dat Van Lienden en zijn partners geen winst maakten. Zo zouden offertes zijn opgemaakt met het logo van de stichting en met de slogan 'Hulp voor zorghelden'. Ook verwezen het telefoonnummer en het e-mailadres op facturen naar de stichting.

"Zo tuin je er wel in, ja", zei een manager van een christelijke zorginstelling tegen FTM. Hij kocht bijna 40.000 mondkapjes bij de stichting, maar kreeg de rekening van de bv.

Slechts een handvol medewerkers van de stichting wist dat sommige facturen op naam van de bv werden gezet, zegt een van de vier voormalige medewerkers van de Hulptroepen Alliantie waar FTM mee sprak.

Winst

De medewerkers zeggen dat "zeker honderden en waarschijnlijk meer dan duizend" bestellingen bij de bv zijn gefactureerd. Ze blijven anoniem omdat ze een geheimhoudingsverklaring hebben getekend.

Het is onduidelijk hoeveel winst dit voor de bv en haar aandeelhouders heeft opgeleverd. FTM schrijft dat het mogelijk enkele miljoenen aan extra omzet in het laatje heeft gebracht, boven op de 100,8 miljoen euro die de verkoop van de mondkapjes aan de overheid opleverde.

Van Lienden en zijn partners wilden niet op vragen van FTM reageren.

STER reclame