Maximumsnelheid op helft wegen in Amsterdam mogelijk naar 30 km/u
Mogelijk wordt de maximumsnelheid op meer dan de helft van de 50 kilometer per uur-wegen in Amsterdam verlaagd tot 30 kilometer per uur. Verkeerswethouder De Vries heeft dat plan voorgelegd aan de gemeenteraad. Als de raad akkoord gaat, zou de nieuwe maximumsnelheid in 2023 moeten worden ingevoerd.
Volgens De Vries kan door de verlaging van de maximumsnelheid het aantal ernstige verkeersongelukken met 20 tot 30 procent verminderd worden. Dat beaamde het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) eerder al toen De Vries zijn plan aan verschillende partijen voorlegde.
Volgens SWOV is de overlijdenskans van voetgangers bij een snelheid van 50 km per uur drie keer zo hoog als bij 30 km per uur. Op wegen waar 50 km per uur mag worden gereden, valt volgens het instituut bijna een kwart van het aantal verkeersdoden.
Geluidsoverlast
Ook wordt door de verlaging geluidsoverlast tegengegaan en vinden er minder autoverplaatsingen plaats, omdat mensen vaker gaan lopen en fietsen of zich verplaatsen met openbaar vervoer, aldus de wethouder. "Een lagere maximumsnelheid zorgt ervoor dat het stedelijk verkeer beter op elkaar is afgestemd", zegt De Vries tegen het Het Parool.
Niet alle straten krijgen in het plan deze lagere maximumsnelheid. Wegen die twee keer twee rijbanen hebben of een "verkeersuitstraling die past bij 50 kilometer per uur", mogen die maximumsnelheid blijven hanteren. Voor drie trajecten geldt een uitzondering op de nieuwe plannen: de Prins Hendrikkade Oost, de Westerdoksdijk-Van Diemenstraat en een deel van de Haarlemmerweg.
Amsterdam is niet de eerste stad in Nederland met deze plannen. Ook Rotterdam en Groningen willen de maximumsnelheid op de binnenwegen verlagen.
Vorige jaar kreeg een soortgelijk voorstel voor een lagere maximumsnelheid in de Tweede Kamer ook een meerderheid. Minister Van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur en Waterstaat) gaf toen aan dat ze het onnodig vindt, omdat gemeenten zelf kunnen bepalen welke snelheid zij aanhouden en omdat op veel wegen in de bebouwde kom 30 km/u al de standaard is.
Klimaatverandering
Parijs heeft dezelfde voornemens als Amsterdam, al worden daar de regels voor de maximumsnelheid dit jaar al ingevoerd. Daar kunnen automobilisten vanaf september in de meeste straten nog maar maximaal 30 kilometer per uur rijden. Ook in de Franse hoofdstad willen ze met de snelheidsverlaging ongelukken en geluidsoverlast tegengaan. Daarnaast wordt de stad zo aangepast voor de strijd tegen klimaatverandering, aldus een woordvoerder van de gemeente.
Rond 60 procent van de straten in Parijs heeft al een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Vanaf september zullen alleen op de ring rond de Franse stad en de grotere boulevards hogere snelheden zijn toegestaan, zei de locoburgemeester, belast met de portefeuille transport, tegen persbureau AFP. "Het punt is om de ruimte die auto's innemen te verminderen, wat inhoudt dat ze hun snelheid moeten verlagen. Daardoor worden de straten veiliger voor fietsers en voetgangers."