Monsieur Cannibale HD Mediagroep/Flickr

Monsieur Cannibale verdwijnt uit de Efteling. De attractie met de ronddraaiende kookpotten wordt omgebouwd naar een attractie die in het teken staat van Sinbad de Zeeman, een karakter uit de Arabische vertellingen van duizend-en-een nacht.

Het besluit volgt na kritiek op de attractie. Meer dan 1500 mensen ondertekenden vorig jaar een petitie met het verzoek om Monsieur Cannibale uit het park te verwijderen. Ook op sociale media protesteerden mensen tegen de attractie. Volgens critici is Monsieur Cannibale een racistische karikatuur.

Inclusief

De directie van de Efteling zei vorig jaar nog dat de attractie voorlopig niet zou worden aangepast en dat in het park uitvergrotingen worden gemaakt van karakters uit verhalen, mythes en sagen. Nu schrijft De Efteling in een verklaring dat ze "op een inclusieve manier" verhalen wil vertellen en "met het nieuwe thema wil zorgen voor een positief geschetst beeld van de rijke Arabische cultuur".

"De attractie is 33 jaar geleden bdacht en dat was een andere tijd. Nu merk je gewoon dat het niet meer past en dat het tijd is voor iets nieuws", zegt een woordvoerder van de Efteling tegen Omroep Brabant.

De attractie past volgens de Efteling niet meer bij het park. "Als iemand zich niet prettig voelt in de Efteling is dat vervelend en moet daar iets mee gedaan worden", zegt de woordvoerder. Op de vraag of het een karikatuur is zegt hij: "Het is een uitvergroting van een karakter." De woordvoerder noemt het ook "niet toevallig" dat juist deze attractie nu wordt aangepakt.

2,8 miljoen euro

Volgens de Efteling wordt de attractie ook verbouwd omdat het park de komende jaren gaat uitbreiden. "Onze aandacht gaat daarom nu eerst uit naar het gebied dat daaraan gaat grenzen", licht algemeen directeur Fons Jurgens toe.

De werkzaamheden beginnen na de zomer. De kookpotten van Monsieur Cannibale worden veranderd in handelsschuitjes. Ook het naastgelegen doolhof en de horecagelegenheid krijgen een make-over.

In totaal kosten de aanpassingen zo'n 2,8 miljoen euro.

STER reclame