We eten vooral meer chocola tijdens deze coronapandemie. NOS/Jeroen Schutijser

Het vermoeden was er al, maar nu zijn er ook cijfers over het snoepgedrag in coronatijd. En wat blijkt: Nederlanders snoepen behoorlijk meer. Vooral aan chocola en drop geven ze meer geld uit dan vóór de pandemie, blijkt uit een onderzoek van ABN Amro, dat cijfers analyseerde van supermarkten, drogisterijen en pompstations.

In 2020 groeide de omzet van chocola met 7 procent en die van drop en suikerwaren als zure matten, winegums en fruitgom met 6 procent. In de eerste vier maanden van 2021 deden consumenten er zelfs nog een schepje bovenop: voor zowel chocola als snoep werd een omzetgroei van 9 procent genoteerd.

"Dit is geen trend waar we blij mee zijn", zegt Liesbeth Velema van het Voedingscentrum. "Nederlanders zouden al meer volgens de Schijf van Vijf moeten eten; snoep en snacks vallen daarbuiten. Dus dit is een trend die de verkeerde kant op gaat."

Tegelijkertijd heeft het Voedingscentrum vertrouwen dat het meer snoepen ook weer afneemt. "We moeten dat natuurlijk zien, maar ik geloof dat met de versoepelingen mensen ook weer andere activiteiten ondernemen, en minder thuis zullen gaan snoepen."

Minder behoefte aan frisse adem

Dat er nu meer gesnoept wordt, is best opvallend. In de jaren voor corona werden Nederlanders zich namelijk steeds meer bewust van de negatieve gevolgen van suiker voor de gezondheid. Daardoor groeide de verkoop van drop en andere snoepsoorten amper nog.

In het onderzoek van ABN Amro valt nog iets anders op: dat er flink minder pepermunt en verfrissende kauwgom verkocht worden. "We gaan minder uit, we zien minder collega's op de werkvloer, dus hebben we blijkbaar minder behoefte aan een frisse adem", constateert onderzoekster Nadia Menkveld. Cloetta Holland - fabrikant van onder meer Sportlife en King - ziet in de cijfers van marktonderzoeker IRI een verkoopdaling van pepermunt en kauwgom oplopend tot bijna 15 procent.

Gelukshormoon in chocola

In al deze cijfers zitten niet de verkopen van bijvoorbeeld de honderden chocoladezaken. Veel van deze winkels weten al een jaar niet wat ze meemaken: omzetstijgingen tot wel 50 procent. Edwin Schref van een noten- en chocoladewinkel in Zeist zegt: "Ja, 50 procent, dat is toch nauwelijks te geloven? De horeca was natuurlijk lange tijd dicht, mensen konden niet uit en zaten veel thuis te werken. Dan wil je het in huis toch aangenaam maken. Dat kan met chocola hè."

Hoe komt het dat chocolade nog meer profiteert van corona dan bijvoorbeeld drop? Schref heeft daar wel een idee van: "Drop wordt toch meer in verband gebracht met suiker, denk ik. En u weet: chocola maakt in de hersenen het gelukshormoon phenylalanine aan, een stofje dat je simpelweg blij maakt. Dus als je je ongelukkig voelt door corona, is een reep chocola of een bonbon een mooie oplossing."

"Negen van de tien vrouwen houden van chocola, en de tiende liegt"

Het maken van pindarotsjes. NOS/Jeroen Schutijser

Ook Rien de Koning, marktonderzoeker van More2Market, bevestigt dat het snoepen thuis enorm is toegenomen. "Met 30 procent. Daartegenover staat dat we in de trein, in de horeca en in pompstations juist een daling zien van 20 procent. Maar ja, dan hou je toch nog steeds 10 procent groei over. De stijging zie ik vooral in supermarkten, speciaalzaken en chocoladewinkels."

Ook online profiteert enorm van de coronacrisis. Volgens ABN Amro is er vorig jaar 46 procent meer snoep verkocht via internet en 75 procent meer chocola. Met name chocoladerepen bleken populair. In 2020 werd er voor bijna 20 miljoen euro aan chocola verkocht bij de online-supers.

Snoepverkoop

Snoepverkoop supermarkten, drogisterijen en tankstations (aantal stuks) Chocolade Mint Kauwgom Snoep
In heel 2020 +4% -14% -14% +2%
In de eerste 4 maanden van 2021 +3% -16% -7% +4%
Bron: ABN-Amro/IRI

Snoepverkoop

Snoepverkoop supermarkten, drogisterijen en tankstation (in euro's) Chocolade Mint Kauwgom Snoep
In heel 2020 +7% -9% -10% +6%
In de eerste 4 maanden van 2021 +9% -14% -5% +9%
Bron: ABN-Amro/IRI

Bij Cloetta Holland - fabrikant van onder meer Red Band/Venco en King - stonden ze wel een beetje te kijken van de effecten van corona op hun verkopen. "Vooral het feit dat pepermunt en kauwgom zo daalde, dat vonden we wel verrassend. Maar ja, ik hoor ook dat er bijvoorbeeld minder haarshampoo wordt verkocht. Dus het kleinere aantal sociale contacten in coronatijd heeft blijkbaar gevolgen voor onze persoonlijke verzorging", aldus marketing-directeur Maaike Maagdenberg.

Nu er meer versoepelingen aankomen, verwacht ze dat we langzamerhand weer richting normaal gaan: "Dus dat er weer meer van onze producten verkocht worden in pretparken en bijvoorbeeld benzinestations."

Het bedrijf heeft de afgelopen jaren producten met minder suiker op de markt gebracht. Maagdenberg: "Dat is best ingewikkeld. Aan de ene kant moeten drop en kauwgom natuurlijk hartstikke lekker zijn, tegelijkertijd zien we de behoefte van de consument aan minder suiker, minder calorieën. Tot nu toe hebben we producten met 30 procent minder suiker, maar we willen nog verder. Het is hard werken om daarbij dezelfde smaak en structuur te behouden."

STER reclame