Friends reünie Max

Fans van Friends keken er al maanden (misschien wel jaren) naar uit: de eenmalige reünie van de immer populaire comedyserie. Die was gisteren te zien op de Amerikaanse televisie, en wordt vanavond om 20.30 uur in Nederland uitgezonden door SBS6. De reacties in de VS zijn wisselend. "Een valentijnskaart voor fans", schrijft CNN. Maar wel met een kritische noot.

Want volgens Amerikaanse media ontbrak inhoud. CNN beschrijft de reünie zoals de titels van afleveringen: 'Die ene die een beetje te hard zijn best doet" en 'Die ene die de fans veel geeft van wat ze wilden'. Volgens The Guardian zouden sommige delen uit de reünie beter hebben gewerkt in de vorm van een nieuwe aflevering en Vox stelt dat er niets nieuws wordt verteld, maar dat het "niet erg is om de verhalen nog een keer te horen".

De show begon in 1994 en eindigde tien seizoenen later. Hoewel de 236ste en laatste aflevering al zeventien jaar geleden werd uitgezonden, is de serie nog steeds immens populair: afleveringen worden wereldwijd herhaald en fans vragen al sinds het slot in 2004 om nieuwe afleveringen.

De acteurs werden in de jaren 90 onderdeel van je eigen leven.

Liset van der Ster, entertainmentverslaggever

De populariteit in de jaren 90 had er vooral mee te maken dat de Friends-acteurs je eigen vrienden werden, zegt Liset van der Ster in het NOS Radio 1 Journaal. Zij is entertainmentverslaggever in de Verenigde Staten. "Je had toen nog nauwelijks internet en streaming bestond nog niet, dus je bleef elke week thuis voor nieuwe afleveringen. Daarom werden de acteurs onderdeel van je eigen leven. De reünie wordt zo positief ontvangen omdat het voor de fans van toen teruggaan in de tijd is en ze zo hun oude vrienden weer kunnen zien."

Daar is superfan Vera Houwaart - "de uitspraak 'we were on a break' is geïntegreerd in mijn leven" - het helemaal mee eens. De 28-jarige is opgegroeid met de serie. "Ik keek Friends voor het eerst toen ik nog heel jong was. En daarna nog een keer. En nog een keer."

Volgens Vera is het programma erg herkenbaar. "Het enige wat telt, is hun vriendschap. Dat is heerlijk om naar te kijken. De problemen en de leuke momenten die zij meemaken kom je zelf ook in je leven tegen: van break-ups tot een baan zoeken."

Ook Vera's zus Lenny - "ik ben de Rachel van mijn vriendengroep" - denkt dat de herkenbaarheid de succesformule is. "De schrijvers hebben goed gekeken naar wat mensen op die leeftijd meemaken en die situaties nagemaakt. Omdat de show niet om één maar om meerdere karakters draait, is er altijd wel een hoofdpersoon waarmee je jezelf kan identificeren."

Tijdloze serie

Maar niet alleen de fans uit de jaren 90 kijken naar de reünie, ook nieuwe fans. Die populariteit blijft omdat het een vrij tijdloze serie is, zegt entertainmentverslaggever Van der Ster. "Terwijl er bijvoorbeeld geen mobiele telefoons in zitten. Het idee dat zes vrienden elkaar door dik en dun steunen en door leed heen slepen, is toch iets wat mensen leuk en fijn vinden om te zien."

Ook Vera denkt dat de show populair blijft, om een simpele reden. "Het programma is de ultieme feelgoodserie en het wordt nooit saai. Het is niet te zwaar, het is herkenbaar, grappig en met name de vriendschap die centraal staat, geeft je gewoon een warm gevoel."

Dat Friends populair is, bleek twee jaar geleden ook bij een populaire tentoonstelling over de show in New York. Die zag er zo uit:

Toch zijn er ook elementen die in een show anno 2021 misplaatst zouden zijn, zegt Van der Ster. "De personages maakten wel eens homofobe grappen. Ook zou de show nu veel diverser en inclusiever zijn."

Journalist en Amerika-kenner Hans Klis schreef hier in 2017 al een analyse over in NRC. "Wat opvalt na #MeToo en de anti-immigrantensentimenten die Brexit en de opkomst van Donald Trump aanjoegen, is hoe wit, seksistisch en lgbtq-onvriendelijk Friends is."

Lenny en Vera kijken uit naar de reünie vanavond. "Ik heb mijn vrienden al een lange tijd niet meer gezien. Eindelijk mag dat weer even. Ik word er zelfs emotioneel van", zegt Lenny. Toch was een ding ook wel confronterend, zegt ze. "Ik zag in de trailer hoe oud ze waren geworden. Toen dacht ik zelf opeens: shit, hoe oud ben ik nu dan?"

STER reclame