Het interview met prinses Diana in 1995 AFP

De BBC erkent dat het bedrijf ernstig is tekortgeschoten bij het geruchtmakende interview met prinses Diana uit 1995. Dat zegt de Britse omroep in een reactie op een onderzoek naar het gesprek met de toenmalige echtgenote van prins Charles, dat onder valse voorwendselen tot stand kwam.

"De BBC voldeed niet aan de hoge standaarden voor integriteit en transparantie die wij als ijkpunt hanteren. Daar bieden wij ons excuses voor aan", schrijft de omroep in een verklaring. Eerder intern onderzoek naar de totstandkoming van het interview "schoot jammerlijk tekort", schrijven de opstellers van het nieuwe onderzoek.

In het interview met BBC-journalist Martin Bashir vertelde Diana uitvoerig over haar moeizame huwelijk met Charles. Het vraaggesprek werd door ruim 22 miljoen mensen gezien en veroorzaakte veel commotie. Diana en Charles gingen kort na het interview uit elkaar.

Bekijk hier het moment waarop Diana duidelijk maakte dat er eigenlijk "drie mensen" in hun huwelijk zijn:

Het onderzoek naar de totstandkoming van het interview werd ingesteld na jarenlang aandringen van de broer van Diana, Charles Spencer. Hij overtuigde Diana ervan om mee te werken aan het interview, nadat Bashir hem vervalste documenten had laten zien waaruit zou blijken dat personeel van de Britse koninklijke familie tegen betaling informatie over Diana lekte naar veiligheidsdiensten en de tabloids.

Volgens het onderzoek loog Bashir tegen zijn eindredacteuren van de BBC over het tonen van de vervalste documenten. Zijn gedrag wordt door de onderzoekers daarom "ongelooflijk, onbetrouwbaar en in sommige gevallen oneerlijk" genoemd.

De geruchten over het misleiden van Diana waren er al vrij lang, zei NOS-correspondent Tim de Wit op NPO Radio 1. BBC-directeur Tim Davie besloot daarom bij zijn aantreden het onderzoek in te stellen. "Nu het bedrog definitief boven water is gekomen, voelt de BBC zich gedwongen excuses aan te bieden."

Bashir nog altijd trots

Bashir heeft ook excuses aangeboden voor het vervalsen van informatie, maar in een verklaring schrijft hij nog altijd "immens trots" te zijn op het interview. Het programma werd door 23 miljoen mensen bekeken en is daarmee een van de meest bekeken tv-fragmenten in de Britse geschiedenis.

De bekende journalist heeft deze week de BBC verlaten vanwege gezondheidsklachten. In maart maakte de Britse politie bekend dat er geen aanleiding is om Bashir strafrechtelijk te vervolgen.

STER reclame