Het bonuspunt leek binnen, maar nauwelijks een minuut na het passeren van de finish was Max Verstappen de snelste raceronde alweer kwijt. In de Grote Prijs van Portugal reed Verstappen in bocht 14 met alle vier de banden buiten de baan, waarop de wedstrijdleiding hem zijn tijd en het punt afnam.

Ook tijdens de eerste grand prix van het jaar, eind maart in Bahrein, speelden de zogeheten track limits een hoofdrol. Toen kwam Verstappen bij een inhaalactie op Lewis Hamilton buiten het circuit terecht, de teamleiding sommeerde hem de veroverde plek terug te geven. En dat terwijl Hamilton in die race al zo vaak over de grens was gereden.

'Zaadje voor onenigheid'

"De regels zijn heel duidelijk, maar de interpretatie is zo subjectief", zegt oud-Formule 1-coureur Jan Lammers in de NOS Formule 1-podcast. "Als je dingen openlaat voor interpretatie, heb je het zaadje geplant voor onenigheid."

"Geef dan gewoon de eerste twee keer een waarschuwing en de derde keer een penalty van vijf seconden", oppert Lammers.

'Gele en rode kaarten'

NOS-commentator Louis Dekker werkt dat idee verder uit. "Qua entertainment kan het weleens wat opleveren. Waarom ga je niet met al die sensoren naar een systeem waarin je coureurs gele en rode kaarten geeft."

"Als je het één keer doet, krijg je geel. En doe je het nog een keer, is het rood. En dat betekent dat je bijvoorbeeld nog een keer door de pitstraat moet rijden. Dat kun je ook nog heel mooi in beeld brengen. Als Verstappen of wie dan ook 'geel' achter zijn naam heeft, wordt het voor de televisiekijker ook leuk."

Titelstrijd, Pérez en Norris

Ook de titelstrijd tussen Hamilton en Verstappen komt uiteraard ter sprake in de podcast, net als de prestaties van Verstappens teamgenoot Sergio Pérez en McLaren-coureur Lando Norris, die verrassend derde staat in de WK-stand.

STER reclame