De Baltic Tern Kustwacht

De Kustwacht heeft ten noorden van de Wadden twee containers in zee zien drijven. Die zijn afkomstig van de Baltic Tern, het schip dat vanmorgen meldde dat er vijf containers overboord waren geslagen: een lege container, een container met aceton en drie containers met "droge goederen".

Wat die droge goederen zijn, weet de woordvoerder van de Kustwacht niet. Stichting De Noordzee, die zich inzet voor een schone Noordzee, kon niet onmiddellijk zeggen of aceton schadelijk is voor het zeemilieu. "Het hoort in ieder geval niet in zee thuis", zei een woordvoerder.

Een van de gelokaliseerde containers Kustwacht

Een sleepboot is op weg naar de plek waar het Kustwachtvliegtuig de twee containers heeft zien drijven. De sleepboot zal de scheepvaart op de hoogte houden van de positie van de containers. De Kustwacht hoopt vanavond bij een tweede vlucht de drie andere containers op te sporen. Rijkswaterstaat heeft de rederij van de Baltic Tern gevraagd om de overboord geslagen containers zo snel mogelijk te bergen.

Aan boord van de Baltic Tern zijn nog twee containers losgeraakt. De bemanning probeert ze weer vast te zetten.

De twee losgeslagen containers die om 14.00 uur nog aan boord waren Kustwacht

Het bijna 170 meter lange schip voer op het moment dat de containers overboord gingen ruim 27 kilometer ten noorden van Ameland. Het was vanuit Duitse wateren op weg naar Rotterdam.

Schip bij Vlieland

Gisteren kwam er ten noorden van Vlieland ook al een schip in de problemen. Door een vastzittend roer draaide het containerschip Escape rondjes. De Escape kon door een sleper naar een veilige positie worden gebracht. Dat schip heeft geen containers verloren. Als het weer stabiel genoeg is, wordt de Escape naar Rotterdam gesleept.

De Waddenvereniging riep het kabinet gisteren op om eindelijk werk te maken van de aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) om de zuidelijke route boven de Waddeneilanden in stormachtige omstandigheden te sluiten. De Waddenvereniging vindt het risico op een nieuwe milieuramp onaanvaardbaar.

De OVV rapporteerde over de ramp met containerschip MSC Zoe. Dat schip verloor in januari 2019 honderden containers, toen het van Portugal onderweg was naar Bremerhaven. Plastic korrels uit die containers spoelden onder meer aan op Ameland en Schiermonnikoog.

D66- en PvdA-Kamerleden vinden dat minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur te weinig heeft gedaan om een herhaling van de ramp met de MSC Zoe te voorkomen.

"Dit mocht nooit meer gebeuren", schrijft Tjeerd de Groot van D66 op Twitter. Hij wil weten waarom de minister een motie om scheepvaart bij storm te beperken niet uitvoert en kondigt spoedvragen aan.

PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk vindt het "schandalig" dat de minister niets deed. "De Kamer waarschuwt sinds de ramp met MSC Zoe, Kustwacht trok aan de bel, OvV schreef het in een stevig rapport. Minister doet niets", twitter hij.

Van Nieuwenhuizen zei eind vorig jaar met Duitsland en Denemarken in gesprek te zijn over het afsluiten van vaarroutes tijdens storm.

STER reclame