'Alsof iemand is overleden': faillissement D-reizen raakt klanten en (oud-)werknemers
Het faillissement van D-reizen komt hard aan bij de schare vaste klanten en (oud-)werknemers. En hoewel een doorstart niet is uitgesloten, houden klanten er in ieder geval rekening mee dat ze afscheid moeten nemen van hun lokale reisbureau. Ruim 1100 medewerkers verkeren volgens vakbond CNV in grote onzekerheid.
"De gevolgen van de coronacrisis konden natuurlijk niet uitblijven", reageert onderhandelaar Loes Dreschler van CNV Vakmensen. "Het was een kwestie van tijd. Maar dit is een heel slechte dag voor iedereen die in reiswereld werkt."
Voor haar was het de eerste baan
"Het voelt net alsof iemand is overleden", reageert Kati Belliard Sosa (39) op het bankroet. "Ik ben echt van slag." Voor de voormalige medewerker heeft D-reizen een bijzondere betekenis. Een stage bij het bedrijf was de start van haar carrière in het toerisme, gevolgd door een eigen reisbureau in 2013. "Ik heb nu mijn eigen zaak maar dáár heb ik al mijn ervaring opgedaan. Ik heb er de lessen geleerd die ik nodig had."
Zes jaar lang vervulde Belliard Sosa diverse functies bij het kantoor in Amsterdam, het was haar eerste baan. "Ik heb er met veel plezier gewerkt, al was het loon niet hoog. Het leukste was het team en het klantcontact. Ik heb zelfs nog stagiaires mogen opleiden. En ik heb nog altijd contact met mijn oud-manager."
De mores van de reiswereld leerde Belliard Sosa bij D-reizen. Lessen die zij nog altijd gebruikt in haar eigen zaak. "Het belangrijkste was klantvriendelijkheid: je belde klanten voor ze op vakantie gingen én erna. Dat wierp zijn vruchten af; klanten wilden graag dat alleen ik ze hielp. Door die klanten ben ik uiteindelijk voor mijzelf begonnen. Dat had ik zonder D-reizen nooit gedaan."
'Meiden wisten het vaak heel goed'
"Heel vervelend en heel triest voor D-reizen", zegt Saiveka Latina (42). "Zo'n grote en bekende reisorganisatie. Ik boekte er altijd mijn vakanties. Vorig jaar nog, een reis die uiteindelijk niet doorging. Dat werd netjes afgehandeld."
De Rotterdamse vond het fijn dat er een kantoor was. "Ik heb wel eens online geboekt, maar ik houd ervan om dit op de ouderwetse manier te doen. Dan gaf ik aan wat ik ongeveer wilde en tegen welk budget, en dan hielpen zij. Die meiden wisten bovendien vaak goed welke hotels goed waren en hoe de afstand tot het strand was."
Latina hoopt dat het bedrijf een doorstart kan maken. "Misschien worden ze dan kleiner, of gebeurt er meer online, maar dat maakt niet veel uit. Zelf online boeken daar heb ik weinig zin in, maar als het moet dan moet het."
"Ik vind het heel erg", zegt Paulien Eekhuis (65) uit Twello. Al dertig jaar boekt ze haar vakanties bij haar lokale reisbureau, de laatste tien jaar onder de noemer D-reizen. "We zijn altijd perfect geholpen, er werd altijd met ons meegedacht. Ik appte vandaag nog met een medewerker, ik heb heel close contact met die meiden."
Volgens Eekhuis vinden de medewerker het natuurlijk "waardeloos". "En ik ook, ik kom er al jaren. Dat ze failliet zouden gaan, had ik niet verwacht, want het bestaat al zo lang."
Onzekere toekomst
Jeannet Spaltman uit Dronten is als zelfstandig reisagent aangesloten bij D-reizen. Voor het gebruik van de naam betaalt ze een fee en ontvangt ze bij een geboekte reis een commissie. Hoewel het voor haar anders is dan voor winkelmedewerkers, ziet ook haar toekomst er onzeker uit, zegt Spaltman.
"Tot december werkte ik onder de naam VakantieXperts, sinds de fusie in 2015 onderdeel van de D-rt groep. Door corona werd besloten dat de naam VakantieXperts zou verdwijnen. Ik werk dus pas een paar maanden onder D-reizen."
Spaltman werkt al 42 jaar in de reisbranche. Het concept van D-reizen zoals het ooit ontstond, met alleen pakketreizen, paste niet helemaal bij haar omdat zij de meeste reizen op maat samenstelt voor haar klanten. "Maar door de sterke naam van D-reizen ging ik toch overstag. Door de recente overname dacht ik bovendien dat ze financieel sterk waren. Dit had ik niet zien aankomen."
De onzekerheid nu is groot, zegt de ondernemer. "Ik heb nog geen gesprek gehad met het hoofdkantoor." Door de coronacrisis mist Spaltman al zo'n 50.000 euro aan inkomsten. "En de kans is groot dat ik de inkomsten van de geboekte reizen voor dit jaar kwijtraak door het faillissement. Maar het is nog te vroeg om te zeggen wat er gaat gebeuren."