De Oekraïense president Zelensky eerder dit jaar met zijn Moldavische ambtgenoot Sandu EPA

De Oekraïense president Zelensky heeft per decreet een aantal media verboden die gelden als spreekbuis van de oppositie. Volgens Zelensky zijn ze een gevaar voor de nationale veiligheid en vormen ze een "instrument in de oorlog tegen Oekraïne".

De autoriteiten zeggen dat er bewijs is dat de media rechtstreeks gefinancierd worden door Rusland. Zelensky schrijft in een tweet dat het een moeilijk besluit was en dat Oekraïne de vrijheid van meningsuiting respecteert, maar geen "propaganda gefinancierd door de agressor".

Uitzendlicenties zijn ingetrokken en de websites ZIK, NewsOne en 112 zijn offline gehaald of geblokkeerd. De media vertolkten vooral het geluid van het pro-Russische Oppositieplatform. Dat is de tweede partij van het land, maar volgens recente peilingen kan die een bedreiging voor Zelensky's partij Dienaar van het Volk worden.

Met de ingreep volgt Zelensky een advies van de nationale veiligheidsraad.

De Oekraïense vereniging van journalisten heeft kritisch gereageerd en spreekt van een aanval op de vrijheid van meningsuiting. Het Oppositieplatform heeft aangekondigd via het parlement te zullen aansturen op het ontslag van Zelensky, maar de partij heeft nu slechts 44 zetels, waar er 226 vereist zijn om zo'n poging te doen slagen.

Een deel van de nu geblokkeerde media is in handen van Taras Kozak, een parlementariër die nauwe banden heeft met Viktor Medvedchuk. Medvedchuk, eveneens politicus, wordt gezien als bondgenoot van de Russische president Poetin. Volgens Medvedchuk onthoudt Zelensky "miljoenen mensen het recht op objectieve informatie" en heeft hij 1500 journalisten op straat gezet.

Veel Oekraïeners zijn bang dat de pro-Russische krachten zo geleidelijk aan terug kruipen naar de macht en dat het scenario van na 2004 zich herhaalt.

Correspondent David Jan Godfroid

De betrekkingen tussen Oekraïne en Rusland zijn slecht sinds de annexatie door de Russen van de Krim in 2014 en de oorlog die in dat jaar uitbrak. Die heeft naar schatting aan zo'n 14.000 mensen het leven gekost.

Correspondent David Jan Godfroid zegt dat het verbod gezien moet worden in het licht van gebeurtenissen van nog eerder, van na 2004. Toen werd de zittende, pro-Russische president Janoekovitsj verdreven na langdurige straatprotesten van honderdduizenden betogers, die woedend waren over de fraude waardoor hij aan de macht was gekomen.

"Zes jaar na die zogenoemde Oranjerevolutie was Janoekovitsj echter weer terug in het presidentieel paleis, niet in de laatste plaats vanwege steun uit Rusland", legt Godfroid uit. "In 2014 leidde de Maidan-revolutie tot het tweede gedwongen vertrek van Janoekovitsj. Maar nu blijkt dat die omwenteling niet heeft geleid tot grote verbeteringen voor het grootste deel van de Oekraïense bevolking, neemt de populariteit van Zelensky af. Het Oppositieplatform wint stap voor stap aan populariteit en dat is koren op de molen van de media die nu zijn verboden. Veel Oekraïners zijn bang dat de pro-Russische krachten zo geleidelijk aan terug kruipen naar de macht en dat het scenario van na 2004 zich herhaalt."

STER reclame