ANP

Bekende auteurs komen in actie om de boekhandels te steunen. Onder anderen Simone van der Vlugt, Tommy Wieringa en Paulien Cornelisse doen mee met de campagne 'Steun je boekhandel' van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB).

Door de coronamaatregelen zijn de boekenwinkels gesloten. Ook mogen ze geen afhaalloket aan de deur hebben. "Maar binnen staat jouw boekverkoper te trappelen om fantastische boeken thuis te bezorgen", is te lezen op de campagnewebsite.

Sommige boekenwinkels nemen de bezorging zelf op zich:

Boekenwinkels in nood gaan over op bezorgen

Met paginagrote advertenties in de kranten, radiospotjes en berichten op sociale media wil de CPNB mensen duidelijk maken dat ze gewoon nog bij de fysieke boekhandel kunnen bestellen. En dat het belangrijk is dat ze dat nu doen, zeker nu de lockdown met drie weken is verlengd.

"Wacht niet met je nieuwe boeken aanschaffen tot je weer in de boekhandel kunt snuffelen tussen de titels, want die kans krijgt je misschien niet meer."

Onder anderen schrijver Ronald Giphart steunt de campagne:

Volgens de stichting doen honderden bekende schrijvers vandaag "een belangrijke oproep". Op sociale media worden foto's en filmpjes gedeeld waarin auteurs oproepen om vandaag een boek te bestellen bij een lokale boekenwinkel. Honderden andere collega's uit het boekenvak steunen de actie ook, schrijft de CPNB.

Ook kinderboekenschrijver en -illustrator Annet Schaap doet mee:

Eerder vandaag meldde Trouw dat uitgevers wachten met het uitgeven van nieuwe boeken. Veel boeken die deze maand zouden verschijnen, worden uitgesteld nu boekwinkels nog zeker tot 9 februari dicht zullen zijn.

Uitgeverij Balans zette gisteren alle zeven nieuwe publicaties 'on hold'. En ook Atlas Contact wacht met het uitbrengen van nieuwe boeken, zoals KliFi van Adriaan van Dis. Alleen twee poëziebundels komen nog wel uit, vlak voor de Poëzieweek. Die gaan dan naar België, waar de boekwinkels wel open zijn.

Trouw schrijft dat het uitstel vooralsnog niet erg schadelijk lijkt. "Het gevaar is wel dat alle nieuwe boeken straks tegelijk uitkomen, waardoor ze alsnog weinig aandacht krijgen."

STER reclame