NOS/Frank Renout

Vrachtwagens vol uien van het Zeeuwse bedrijf Dacomex staan deze week soms urenlang in de eindeloze rij vrachtauto's richting het Verenigd Koninkrijk. Door de naderende brexit slaan Britse bedrijven alvast massaal goederen in. Met flinke vertragingen rond de Franse kanaalhavens Calais en Duinkerke tot gevolg.

"We leveren onze uien aan markten in heel Engeland, waaronder in Londen. Die bestellen kort van tevoren. Dat luistert zo nauw, vertragen mag dan vrijwel niet. Want als we niet op tijd zijn is de markt al gesloten voordat de uien er liggen", zegt Maarten van Damme, verantwoordelijk voor de uienverkoop aan Engeland bij Dacomex.

Het is niet het enige Nederlandse transportbedrijf dat in de files aansluit. "Wij hebben er ook erg veel last van", zegt Kerim Erikci, logistiekplanner Engeland bij Wolter Koops Logistics. Een van zijn koelwagens had een vertraging van zes uur. "Daar maak ik klanten niet blij mee."

Kerst, corona en brexit

Het grote knelpunt is de tunnel van Calais naar Folkestone. Dat is de belangrijkste route voor de vrachtwagens uit Nederland. "We vervoeren zoveel we kunnen", zegt een woordvoerder van Eurotunnel. "Maar de vraag vanuit het Verenigd Koninkrijk is gigantisch. Bedrijven zijn daar aan het hamsteren."

De kerstperiode is altijd al druk. De coronacrisis zorgt ook voor meer vraag. "De winkels zijn hier sinds 2 december weer open. Dus die moeten de schappen weer vullen", zegt de Eurotunnel-woordvoerder. "Maar het is extra druk doordat bedrijven inslaan voor de brexit."

Bij Calais was het vandaag opnieuw extreem druk:

Topdrukte bij Calais: Britten vrezen no deal brexit en slaan massaal spullen in

Dat merkt ook planner Erikci. "Onze klanten willen alles zo snel mogelijk Engeland in. Er is nog zoveel onduidelijk rond de brexit. Niemand zit te wachten op een mogelijke extra invoerbelasting." Bovendien leggen sommige Britse bedrijven de import de eerste twee weken helemaal stil om af te wachten hoe de brexit gaat uitpakken. Om die periode te overbruggen voeren ze nu meer in.

De verwachting is daarom dat de drukte nog de hele maand kan aanhouden.

24 uur stilstaan

Toch worden lang niet alle Nederlandse exporteurs onrustig van de files. "We zijn wel wat gewend", zegt Patrick Koot van Van der Luyt Transport. Ook van dat bedrijf liepen de vrachtwagens vannacht zeven uur vertraging op. "Maar ook zonder de brexit heb je dit weleens. De ene keer staakt de douane in Frankrijk, de andere keer is er een trein in de tunnel ontregeld."

"Een paar jaar geleden liepen onze wagens zelfs 24 uur vertraging op", vertelt ook Erikci. "Dat was het gevolg van extra controles omdat er toen veel migranten in vrachtwagens probeerden te kruipen."

Bovendien is het extra werk voor sommige exporteurs een welkom bijkomstigheid. "Een paar maanden geleden hadden we helemaal geen werk door covid", zegt Koot. "Dus ik tel mijn zegeningen."

Ook collega-exporteur Chayenne Wiskerke merkt dat haar chauffeurs steeds langer doen over de oversteek naar Engeland:

'We hebben te maken met wachttijden tussen de zes en de acht uur, per auto, per dag'

STER reclame