Franse douane al in brexit-stand, Nederlander doet 3,5 uur over 300 meter
Nederlandse vrachtwagenchauffeurs hebben veel last van stiptheidsacties in het Franse Calais. De douane wil met de acties duidelijk maken wat de gevolgen zijn als de brexit straks van kracht is. Door de strenge controles staan er lange files op de wegen naar de veerboot en de tunnel.
De Franse overheid heeft toegezegd dat er na de brexit 700 douaniers bij komen, maar dat is volgens de actievoerders niet voldoende. Daarnaast eisen ze meer loon.
Een Nederlandse vervoerder, die niet bij naam genoemd wil worden, vertelt dat zijn chauffeurs er elf uur over hebben gedaan om met de trein de overkant van het Kanaal te bereiken. De vervoerder spreekt van een extreme situatie. Volgens het bedrijf komen de chauffeurs in de knoei met hun wettelijke rijtijden en lijdt hij schade omdat de levertermijnen niet gehaald worden.
'Gordijntjes dicht'
De Nederlandse chauffeur Pascal Schaagen was pas na 20 uur aan de overkant. "Gisteren kwam ik rond 17.00 uur aan bij Calais en toen stond de file al tot op de snelweg", vertelt hij. Na een paar uur in de file zat hij aan zijn maximum van 15 diensturen. "Dus ik ben ergens gaan staan, heb de gordijntjes dichtgedaan en ben gaan slapen", zegt hij. "Om 23.30 uur werd ik door douaniers mijn bed uitgetrapt. 'Nu rijden!', zeiden ze."
Rond 01.00 uur was hij bij de ticketservice. "Ik heb mijn ticket gekocht en ben daar in de buurt gaan slapen, want je krijgt echt grote problemen als je de rijtijdenwet overtreedt." Vanochtend om 10.00 uur had hij voldoende rust gehad om weer achter het stuur te mogen kruipen, maar pas rond 14.30 uur vanmiddag stond hij met zijn vracht op de trein. "Ik heb 3,5 uur gedaan over 300 meter."
Schaagen rijdt verhuizingen, dus de goederen die hij vervoert bederven in ieder geval niet. Maar dat is niet bij iedereen het geval. "Ik sprak met een andere Nederlandse chauffeur die warme chocolade vervoerde. Die was inmiddels aan het afkoelen. Dus hoe ze die chocola ooit weer uit de tank moeten krijgen?"
Uitwijken helpt niet
Bij Transport en Logistiek Nederland (TLN) komen meer meldingen binnen van Nederlandse chauffeurs die problemen ondervinden. Volgens een woordvoerder van TLN proberen sommige chauffeurs uit te wijken naar Duinkerken, maar daar loopt het ook vast. De sluiproutes zijn ook afgesloten.
Volgens TLN neemt door de lange wachtrijen ook het gevaar toe dat migranten die naar Engeland willen in de vrachtwagens klimmen.
De stiptheidsacties van de Franse douane zijn gisteren begonnen. Hoelang ze precies gaan duren, is nog niet duidelijk. De Franse zusterorganisatie van TLN heeft opgeroepen om de acties te beëindigen en gevraagd om extra bewaking van de vrachtwagens in de files. Die bewaking is inmiddels geregeld.
Voorbode
TLN en de Nederlandse vervoerder zijn ervan overtuigd dat de lange rijen een voorbode zijn van wat er gaat gebeuren als het tot een brexit zonder heldere afspraken komt. "Veel Nederlandse bedrijven zullen van tevoren de benodigde documenten regelen, maar het is de vraag of buitenlandse bedrijven hun zaakjes ook zo voor elkaar hebben. Zij houden de boel dan alsnog op", zegt de woordvoerder van TLN.
Volgens de Nederlandse vervoerder is het voor bedrijven niet zo makkelijk om zich goed voor te bereiden. "Er zijn nog zoveel mogelijke scenario's, daardoor weet je niet goed wat je moet doen."